فعالیت کاهنده چربی خون عصاره آبی ریشه شلغم در موش های صحرایی هایپرلیپیدمی

پیام:
چکیده:
اهداف
شلغم از گیاهان دارویی پرمصرف است که به نظر می رسد اثرات سودمندی بر هایپرلیپیدمی دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات کاهنده چربی های خون عصاره آبی ریشه شلغم در موش های صحرایی هایپرلیپیدمی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به پنج گروه مساوی کنترل سالم، هایپرلیپیدمی (دریافت روزانه نرمال سالین)، آتورواستاتین (دریافت روزانه 10میلی گرم بر کیلوگرم) و دریافت کننده عصاره آبی ریشه شلغم (روزانه 200 و 400میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم و به مدت 10 روز تیمار شدند. در روز یازدهم پس از 18 ساعت ناشتایی تمامی گروه ها (به جز گروه کنترل سالم) مورد تزریق درون صفاقی ترایتون(-WR1339 (300میلی گرم بر کیلوگرم قرار گرفتند. 24 ساعت پس از دریافت ترایتون، نمونه های خون جمع آوری و مقادیر چربی های خون اندازه گیری شد. مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون آماری آنووا و آزمون تعقیبی توکی با کمک نرم افزار آماری SPSS 18 صورت گرفت.
یافته ها
عصاره آبی ریشه شلغم در دوز 200میلی گرم بر کیلوگرم افزایش کلسترول تام را به خوبی مهار کرد. هر دو دوز عصاره ریشه شلغم مقادیر تری گلیسیرید و LDL کلسترول را در مقایسه با گروه هایپرلیپیدمی به طور معنی داری کاهش داد، اما در مقایسه با گروه کنترل سالم به طور معنی داری بالا بود (05/0p<).
نتیجه گیری
مصرف شلغم می تواند به عنوان یک ماده غذایی با خواص کاهنده چربی های خون برای مبتلایان به دیس لیپیدمی، بیماری های قلب و عروق و دیابت مورد توصیه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1401750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!