مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو
نویسنده:
چکیده:
خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهم ترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه ممیزه آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنش های مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفه هنر مواجه شده است. مقاله حاضر در پی بررسی دو نمونه سرشت نما از این واکنش ها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند. هرچند عموما: این دو متفکر از چهره های تاثیرگذار نحله موسوم به «مکتب فرانکفورت» شناخته می شود و در نتیجه، همگرایی های موجود در آثار آن ها برجسته می گردد؛ اما چنانکه خواهیم دید نحوه واکنش آن ها به هنر مدرن کمابیش واگرا به نظر می رسد. واگرایی ای از این دست، از یکسو می تواند به فهم وجوه مختلف جنبش مدرنیستی در هنر یاری رساند و از سوی دیگر، مقدمه درک عمیق تر آرای هر یک از دو چهره مزبور گردد.
کلیدواژگان:
هنر مدرن ، خودآئینی ، نمود ، افسون زدایی
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402156
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!