بررسی اثر محلول گلوکز، انسولین و پتاسیم (GIK) در درمان آنژین ناپایدار پرخطر

چکیده:
سابقه و هدف
در شرایط ایسکمیک شیفت سوبسترا تا حدی از اسیدهای چرب به سمت متابولیسم گلوکز رخ می دهد که اثر مفید آن کاهش مصرف اکسیژن است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر محلول گلوکز، انسولین و پتاسیم (GIK) در بیماران دچار آنژین ناپایدار پرخطر انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت پایلوت کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 41 بیمار با تشخیص آنژین ناپایدار پرخطر که طی 12 ساعت ابتدایی شروع علایم به اورژانس مراجعه کرده بودند، انجام شد. به صورت تصادفی20 نفر تحت درمان با محلول GIK با 21 مورد کنترل مقایسه شدند. داده های اولیه بیماران، تروپونین و الکتروکاردیوگرام (ECG) ابتدای ورود و 24 ساعت بعد و میزان مرگ و میر 30 روزه بیماران ثبت شد.
یافته ها
میانگین سنی کل بیماران 13/ 12±46/ 61 سال بود که 21 نفر آنان را مردان (2/ 51 درصد) تشکیل می دادند. بین سن، جنس، سابقه بیماری زمینه ای و داده های آزمایشگاهی دو گروه در ابتدای مطالعه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (05/0p>). تغییرات ECG در 9 بیمار گروه (GIK (50 درصد و 7 بیمار گروه کنترل (3/ 33 درصد) مطلوب بود (55/ 0= p). میانگین تغییر سطح تروپونین در گروه GIK برابر 03/ 2±01/ 1 و در گروه کنترل 40/ 4±87/ 1 بود (43/ 0= p). در مطالعه حاضر هیچ مرگی در دو گروه مورد مطالعه در پی گیری کوتاه مدت بیماران (30 روز بعد MI) مشاهده نشد.
استنتاج
محلول با دوز بالای GIK در مقایسه با درمان استاندارد در تغییرات ECG، سطح تروپونین و مرگ و میر یک ماهه پس از درمان تفاوت آماری معنی داری با هم ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!