اثربخشی شناخت درمانی (CT) گروهی در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده مردان مبتلا به HIV

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
براساس تحقیق های انجام شده، میزان اختلال های روان پزشکی به ویژه اختلال های خلقی و اضطرابی و اقدام به خودکشی در بیمارانHIV مثبت بالاست و شناخت درمانی (CT) گروهی، روشی کارآمد در درمان بسیاری از مشکلات روان شناختی و اختلال های روان پزشکی یافت شده است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر CT گروهی در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده مردان HIV مثبت بوده است.
مواد و روش ها
طرح پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل و انتصاب تصادفی با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابتدا پرونده های فعال 131 مرد HIV مثبت، بررسی و تمامی آنها از نظر مقیاس DASS21 که علایم روان شناختی افسردگی، اضطراب و استرس را می سنجد، ارزیابی شدند و مشخص شد 54 نفر (2/ 41 درصد)، نمرات بالاتر از نقطه برش دارند؛ از این تعداد، 30 نفر به روش تصادفی ساده، انتخاب و به روش انتصاب تصادفی به دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (15=n) تقسیم شدند؛ گروه آزمایش در دوازده جلسه CT گروهی شرکت کردند ولی درگروه کنترل، هیچ گونه مداخله روان شناختی انجام نگرفت؛ در پایان، مداخلات هر دو گروه، به طور مجدد ارزیابی شدند.
نتایج
تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد کهCT گروهی به طور معنی داری در کاهش افسردگی (0001/ 0>P و 101/ 20= F)، اضطراب (0001/ 0>P و 817/ 37= F) و استرس (0001/ 0>P و 199/ 77= F) مردان مبتلا به HIV، موثر است.
نتیجه گیری
تجربه به چالش کشیدن رابطه میان افکار خودآیند منفی و علایم روان شناختی از طریق مداخله CT گروهی، برای بیماران مرد مبتلا به HIV، موفقیت آمیز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!