بررسی اپیدمیولوژی و روند تغییرات بروز سرطان در سالمندان ایران طی سال های 1388-1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان در افراد مسن به طور فزاینده ای در حال افزایش است. با توجه به ساختار جمعیتی کشور انجام مطالعه ای که اپیدمیولوژی و روند تغییرات بروز سرطان را در سالمندان کشور مشخص کند ضروری می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی و روند بروز سرطان در سالمندان ایران از سال 1382 تا 1388 صورت گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت مقطعی و با استفاده از تحلیل داده های موجود انجام گرفته است و از داده های منتشر شده سیستم ثبت کشوری موارد سرطان در آن استفاده شده است. در این مطالعه کلیه موارد ثبت شده کشوری سرطان در سالمندان طی سال های 82 تا 88 در کل کشور مورد بررسی قرار گرفته است. میزا ن بروز موارد گزارش شده سنی با روش استاندارد سازی مستقیم و با استفاده از جمعیت استاندارد جهان محاسبه شده است. آزمون روند خطی کوکران-آرمیتاژ نیز جهت بررسی تغییرات روند میزان بروز و با استفاده از نرم افزار Winpepi انجام شد.
یافته ها
بررسی آمار مرکز ثبت سرطان نشان می دهد که بروز سرطان ها با افزایش سن افزایش یافته و بیشتر موارد سرطان در سالمندان (افراد بالای 60 سال) اتفاق افتاده است، به طوری که حداکثر بروز در سن 80 تا 84 سال بوده است، ولی پس از سن 85 کاهش یافته است. شایع ترین سرطان در این فاصله زمانی(82 تا 84) در میان سالمندان سرطان پوست بوده است. هم چنین طبق این آمار میزان بروز سرطان ها در میان مردان سالمند بالاتر از زنان سالمند بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، روند بروز سرطان در سالمندان در حال افزایش می باشد و با افزایش سن، بروز انواع مختلف سرطان ها افزایش می یابد. از این رو اجرای برنامه های غربال گری و آموزش های لازم در زمینه تشخیص زودرس و دوری از مواجهه با عوامل خطر، برای کاهش ابتلا به سرطان در سالمندان ایرانی می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1404274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!