میزان رضایت بیماران از نحوه ارتباط کارکنان بیمارستان با آنها؛ مطالعه موردی بیمارستان سینا

پیام:
چکیده:
مقدمه
قدرت برقراری ارتباط با بیمار یکی از ضروریات حرفه پرستاری و پزشکی بوده که به استناد آن مشکلات بیماران تعیین و به استناد آن برنامه ریزی مراقبتی درمانی تنظیم می گردد. مدیریت ارتباط با بیمار یک نگرش همراه با تغییر استراتژیک فرایندی سازمانی و تکنیکی است که به واسطه آن یک سازمان درمانی می کوشد کسب و کارش را حول رفتار رضایت بیماران به صورت بهتری مدیریت کند.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش شامل بیماران در حال ترخیص در بیمارستان های آموزشی- درمانی با دوره بستری 15 روزه بوده است که به هنگام ترخیص مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفته اند.حجم نمونه با استفاده از روابط نمونه گیری تصادفی 100 بیمار انتخاب شد.
یافته ها
روش گرد آوری داده ها استفاده از پرسشنامه معتبر بوده که توسط اساتید مدیریت مورد تائید قرار گرفت، که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش Test-Retest پایایی پرسشنامه به اندازه82% محاسبه شد. برای تعیین رابطه بین هر متغیر و وضعیت رضایت بیماران از تست های آماری فیشر و آزمون t استفاده شد.رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی شامل خدمات پزشکی، پرستاری، پاراکلینیک، محیط و خدمات بخش ها و ترخیص در حالت کلی به ترتیب کاملا راضی، راضی، تاحدی راضی، ناراضی و کاملا ناراضی به میزان 2 /13، 45، 1/ 20، 6/ 7 و 8/ 2 بوده است.همچنین مشاهده گردیدکه رابطه آماری معنا داری بین سن بیماران و میزان رضایت آنان از خدمات پرسنل پرستاری (012/ 0= p) و پرسنل محیط و خدمات بخش ها (p = 0.009) وجود دارد.
نتیجه گیری
به منظور افزایش میزان رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی، لازم است که خدمات بیمارستانی را بهبود و ارتقا داد. همچنین استفاده از مدلی بر پایه مدیریت ارتباط با بیماران به منظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستان های آموزشی ضروری به نظر می آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!