پیش بینی رضایت شغلی کارمندان بر اساس رفتار اخلاقی مدیران ادارات ورزش و امور جوانان استان کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
امروزه سازمان ها سعی دارند تا نیروی انسانی خود را هم از نظر درونی و هم بیرونی ارتقا بخشند که یکی از این جنبه های توانمندسازی کارکنان از طریق رضایت شغلی حاصل می شود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت شغلی کارمندان ادارات ورزش و امور جوانان استان کرمانشاه بر اساس رفتار اخلاقی مدیران است.
روش شناسی: تعداد 141 نفر (123 نفر کارمند و 18 نفر مدیر) به صورت تعداد برابر نمونه و جامعه آماری به پرسشنامه های رضایت شغلی (ویسوکی و کروم، 1991) و رفتار اخلاقی (بهشتی فر و نکویی مقدم، 1389) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی هر یک از پرسشنامه ها به وسیله محققان و اساتید مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه به ترتیب برابر با 96/0 و 88/0 به دست آمد.
یافته ها
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رفتار اخلاقی مدیران و تمامی ابعاد آن با رضایت شغلی کارمندان رابطه مثبت و نسبتا بالایی وجود دارد (69/0 = r؛ 01/0 = p). از طرف دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که بهترین پیش بینی کننده های رضایت شغلی کارمندان تربیت بدنی، ابعاد رفتار عادلانه (504/0 = R) و میزان امانتداری مدیران (491/0 = R) بودند (54/0R2 =).
بحث و نتیجه گیری
در وهله اول، نکته حائز اهمیت در اجرای رفتار اخلاقی این است که مدیران باید خود به این اصول احترام بگذارند و آنها را در رفتار خود تجلی دهند. بنابراین، اگر اخلاقیات در سازمان حاکم باشد (مخصوصا بر اساس ابعاد رفتار عادلانه، میزان امانتداری و گذشت مدیران) می توان انتظار داشت که رضایت شغلی و متعاقب آن موفقیت سازمانی در حوزه مدیریت ورزش تضمین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!