شناسایی عوامل موثر بر استفاده از روش های فعال تدریس توسط دبیران تربیت بدنی استان ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
مطالعه ارتباط عوامل موثر بر بکارگیری روش های فعال تدریس به دلیل یادگیری اثربخش آن اهمیت زیادی دارد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین برخی از ویژگی های فردی دبیران تربیت بدنی استان ایلام با میزان استفاده از روش های فعال تدریس انجام شد.
روش شناسی: تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی (220نفر) استان ایلام بود، که طبق جدول مورگان تعداد 140نفر(66 زن، 74 مرد) به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با 53 سوال بود که روایی آن به تائید صاحب نظران رسید. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. پس از تایید نرمال بودن داده ها(کولموگروف اسمیرنف)، از آمار توصیفی(جداول و نمودارها) و استنباطی (تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
بین برگزاری دوره های ضمن خدمت و همچنین مدرک تحصیلی دبیران با میزان به کارگیری روش های فعال تدریس رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. اما بین سابقه تدریس و میزان به کارگیری این روش ها رابطه منفی و معنی داری وجود داشت. همچنین تفاوت معنی داری در میزان به کارگیری روش های فعال تدریس زنان و مردان مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به ارتباط بین ویژگی های فردی دبیران با میزان استفاده از روش های فعال تدریس می توان گفت: توجه جدی به موارد یاد شده در افزایش به کار گیری این روش ها ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!