ارتباط بین خودپنداره بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11ساله

چکیده:
مقدمه و هدف
این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11ساله انجام شده است.
روش شناسی: در این مطالعه مقطعی 300 نفر از دانش آموزان 11 ساله (144 دختر، 156 پسر) با میانگین سن 75/10 سال و انحراف استاندارد 58/0 شهر نهاوند از طریق نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گیری شد و شاخص توده بدن محاسبه گردید. برای ارزیابی خودپنداره بدنی، پرسشنامه خودپنداره بدنی (PQS) به کار برده شد. این پرسشنامه خرده مقیاس های صلاحیت، جذابیت بدنی، قدرت و اعتماد به نفس را می سنجد. توانایی های ادراکی حرکتی از طریق آزمون توانایی حرکتی برونینکز- اوزرتسکی بررسی شدند. این آزمون شامل 8 خرده مقیاس چابکی و سرعت دویدن، تعادل، هماهنگی دوسویه، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی است.
یافته ها
داده ها نشان داد جذابیت بدنی و قدرت به شکل مثبت و شاخص توده بدنی به شکل منفی با توانایی های ادراکی حرکتی همبستگی دارد. جذابیت بدنی و شاخص توده بدنی به طور معنادار مجموعا 9 درصد واریانس توانایی های ادراکی حرکتی را پیش بینی کرد. پسران نسبت به دختران به طور معناداری نمرات بالاتری در قدرت (000/0p=) و اعتماد به نفس (008/0p=) داشتند. درمقابل اختلاف معناداری بین گروه ها در صلاحیت، جذابیت بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی ادراکی حرکتی دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس مطالعه ما، تفاوت متغیرهای موجود بین دختران و پسران در سن 11 سالگی لزوم توجه به این تفاوت ها را برای برنامه ریزان بهداشتی و تربیت بدنی دوچندان می کند. از سوی دیگر نتایج این مطالعه ارتباط تنگاتنگ و تاثیر متقابل توانایی های ادراکی حرکتی، شاخص توده بدنی و خودپنداره بدنی در سن 11 سالگی را نشان می دهد و براین اساس باید بر لزوم و اهمیت ارتقاء تمامی جنبه های رشدی کودکان تاکید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!