تعیین شاخصها و نحوه سنجش اثربخشی برنامه های تفریحات ورزشی (ورزش همگانی) شهروندان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ورزش تفریحی که گاهی آن را ورزش عمومی یا ورزش همگانی می نامند، در واقع یکی از مهمترین جنبه های مدیریت ورزشی در هر جامعه ای است. این نوع فعالیت ورزشی از توجه ویژه ای در بین مسئولین برخوردار است چون این نوع فعالیت ورزشی می تواند مردم بسیاری را به سمت خود جلب کند و موجب ارتقای سلامت و نشاط جامعه گردد. هدف این تحقیق، تعیین شاخصهای اثربخشی برنامه های تفریحات ورزشی شهروندان است که متولی اصلی آن شهرداری های شهرهای کشور هستند. اما از آنجا که برای برنامه های تفریحی ورزشی اهداف روشن و قابل ستجشی وجود ندارد. لذا این تحقیق در پی آن است که ضمن تعیین اهداف این برنامه ها، شاخص های اثربخشی آن را نیز تعیین کند.
روش شناسی: در این تحقیق از ترکیبی از روش های تحقیق استفاده شده است. از روش اسنادی، مصاحبه و دلفی برای تعیین اهداف تحقیق و شناسایی عوامل اثرگذار بر اثربخشی برنامه ها و سپس از روش توصیفی- تحلیلی برای تبیین شاخصهای اثربخشی استفاده شده است.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد که 10 هدف به عنوان اهداف مشترک برنامه های تفریحی ورزشی در روش های مختلف تحقیق شناسایی شدند و به این منظور 10 شاخص اثربخشی برای آنها تدوین شد. همچنین عواملی به عنوان عوامل موثر بر اثربخشی این برنامه ها مشخص گردید.
بحث و نتیجه گیری
برای بررسی میران اثربخشی برنامه های تفریحی ورزشی شهروندان، تدوین اهداف در الویت اول است و تا هدفها روشن و قابل دستیابی و قابل سنجش نباشند، امکان بررسی اثربخشی برنامه ها وجود نخواهد داشت. لذا شناسایی عوامل اثرگذار بر اثربخشی برنامه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!