تاثیر مکمل های پروتئین وی و کراتین بر شاخص های آمادگی جسمانی، سرعت و هیپرتروفی عضلانی در مردان تمرین نکرده طی یک دوره تمرین مقاومتی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در مورد تاثیر دو مکمل پروتئین و کراتین به همراه تمرین مقاومتی بر ترکیب فاکتورهای آمادگی جسمانی، سرعت، قدرت و هایپرتروفی عضله در مردان جوان تمرین نکرده مطالعات محدودی انجام شده است. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر مکمل یاری پروتئین وی و کراتین بر شاخص های آمادگی جسمانی، سرعت و هیپرتروفی عضلانی درمردان جوان تمرین نکرده طی یک دوره تمرین مقاومتی بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است، بدین منظور 36 مرد سالم بدون فعالیت (وزن 92/5±39/72 کیلوگرم، سن 89/1±91/22 سال) به صورت تصادفی به سه گروه 12 نفره تقسیم شدند.گروه تجربی1: مصرف مکمل (پروتئین 1260 گرم و کراتین 450 گرم)+ 6 هفته تمرین مقاومتی، گروه تجربی2: مصرف دارونما+ 6 هفته تمرین قدرتی و گروه کنترل. مدت تمرین چهار جلسه در هفته بوده و در هر جلسه 70-50 دقیقه با شدت 75-60 درصد حداکثر ضربان قلب اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و در صورت لزوم از آزمون تعقیبی بونفرونی) و نرم افزار آماری SPSS -18 انجام شد. سطح معنی داری 05/0 ≥P در نظر گرفته شد.
یافته ها
هیچ تفاوت معنی داری در سرعت، درصد چربی بدن و مصرف بیشینه اکسیژن رخ نداد و در هر دو گروه مکمل و دارونما قدرت بیشینه افزایش معنی داری داشتند و در گروه مکمل متغیرهای وزن، نمایه توده بدن و هیپرتروفی عضلانی نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل و در گروه دارونما فقط نسبت به پیش آزمون افزایش معنی دار داشته و همچنین متغیر توان و استقامت عضلانی نیز در هر دو گروه مکمل و دارونما افزایش غیرمعنی داری داشتند.
نتیجه گیری
تمرین مقاومتی به تنهایی می تواند قدرت را افزایش دهد، اما برای افزایش بیشتر قدرت، وزن و هیپرتروفی در تمرین های سنگین مقاومتی مصرف مکمل های کراتین و پروتئین وی نیز توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1408774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!