تولید ویتامین ب12 در نوشیدنی لبنی تخمیری به روش ناپیوسته خوراک دهی شده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پروپیونی باکتریوم ها قادر به تولید بسیاری از محصولات مهم صنعتی مثل اسید پروپیونیک، ویتامین ب12 و باکتریوسین ها هستند و فواید پروبیوتیکی و عوامل محرک رشد باکتری های مفید روده ای هم دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر متغیرهای فرایند بر تولید ویتامین ب12 در نوشیدنی تخمیری حاوی اسید پروپیونیک با به کارگیری طراحی پلاکت-برمن است.
مواد و روش ها
فرایند تخمیر در فرمانتور L 3 با محیط پایه و منبع کربن ملاس آغاز شد و پس از طی h 36، خوراک دهی به مدت 9 و/یا h 12 انجام شد. هر h 24 به منظور اندازه گیری توده سلولی و ویتامین ب12 از فرمانتور نمونه برداری صورت گرفت. میزان توده خشک سلولی با روش خشک کردن انجمادی و میزان تولید ویتامین ب 12 با روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) اندازه گیری شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل آماری نتایج فرایند نشان داد که همه متغیرهای فرایند تاثیر معنی دار بر فرایند داشتند. نتایج نشان داد که بیشترین غلظت نهایی ویتامین ب12 (mg/L 30) و بیشترین بهره وری آن (mg/L.h 5/7) از تیمار 9 به دست آمده است در حالی که شرایط 9 متغیر در بهترین حالت بود. نوع منبع نیتروژنی و نوع منبع خوراک موثرترین فاکتورهای به کار رفته در این تخمیر بودند به طوری که به کارگیری شربت ذرت خیسانده و لاکتوز به طور معنی داری باعث افزایش بیتر تولید ویتامین شده اند.
نتیجه گیری
دمای °C 36، 5/6pH=، g/l 25 ملاس، به کارگیری g/l 10 شربت ذرت خیسانده به جای عصاره مخمر، h 96 تخمیر، استفاده از مایه تلقیح حاوی پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی با حجم تلقیح 5% و خوراک دهی پیوسته لاکتوز با سرعت l/h 04/0 بهترین شرایط تخمیر برای تولید ویتامین ب12 است. استفاده از کشت همزمان و نوع خوراک دو متغیری بودند که در این مطالعه تاثیر زیادی روی تولید ویتامین ب12 نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1408781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!