رتبه بندی مولفه های طراحی آموزشی سطح خرد در ارزشیابی تدریس استاد توسط دانشجویان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارزشیابی تدریس استاد توسط دانشجویان با هدف فراهم نمودن بازخورد به استاد در خصوص بهبود کیفیت آموزش دانشجویان، ارزشیابی وظایف محول شده به استاد و کمک به مسوولین جهت تصمیم گیری درباره استخدام یا ارتقای اعضای هیات علمی ضرورت دارد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسش نامه مولفه های طراحی آموزشی سطح خرد و رتبه بندی آن مولفه ها در ارزشیابی تدریس استاد توسط دانشجویان انجام گرفت. لازم به ذکر است که در ساخت پرسش نامه از چارچوب ابزار ارزشیابی تدریس Danielson نسخه 2013 استفاده شد.
روش کار
این پژوهش از نوع مقطعی بود که با استفاده از جدول Krejcie و Morgan و با در نظر گرفتن پرسش نامه های بازگشت داده نشده یا حذف پرسش نامه های ناقص، 297 پرسش نامه با استفاده از روش آماری ضریب روایی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و میانگین بررسی شد. نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 18 جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل عاملی اکتشافی منجر به کشف 8 خرده مقیاس شد و تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتن مولفه های مذکور در زیرسازه های ارزشیابی دانشجو از استاد را تایید کرد. مهم ترین عامل در ارزشیابی مولفه های تدریس، ارتباط مناسب استاد با دانشجو و پس از آن به ترتیب وقت شناسی، ارایه مطالب جدید، تسلط و بیان شفاف موضوع درسی، مشارکت دانشجو در مباحث، استفاده از تکنولوژی آموزشی، طرح درس و ارزشیابی قرار داشت.
نتیجه گیری
به طور کلی می توان گفت که پرسش نامه از پایایی، روایی صوری، ضریب محتوایی و روایی سازه خوبی برخوردار است و برای استفاده در پژوهش های داخلی قابلیت کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!