ارزشیابی برنامه آموزشی رشته داروسازی سنتی از دیدگاه دستیاران ورودی سال های 92-1387 دانشکده های طب سنتی دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، کرمان و شهید بهشتی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ارزشیابی برنامه های آموزشی یک نظام آموزشی مهم ترین بخش آن است و انجام صحیح آن اطلاعات بسیار مفیدی را درباره چگونگی طرح ریزی و اجرای برنامه های آموزشی در اختیار افراد می گذارد و مبنای مفیدی جهت ارزیابی عملکردهای آموزشی ارایه می دهد.

روش کار

مطالعه حاضر بر روی دستیاران دوره دکتری تخصصی داروسازی سنتی ورودی سال های 92-1387 دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، کرمان و شهید بهشتی تهران در سال 1393 انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ای در قالب پرسش های باز و بسته بود که پیش تر روایی و پایایی آن بررسی شده بود. در پایان اطلاعات کمی پرسش نامه ها توسط نرم افزار Excel تحلیل و دسته بندی گردید.

یافته ها

با بررسی یافته ها و نظرات به دست آمده، می توان گفت که اهداف و کلیات رشته داروسازی سنتی در کل شامل رسالت، چشم انداز، اهداف کلی و وظایف حرفه ای بود و هر یک از دروس از نظر دستیاران داروسازی سنتی مناسب ارزیابی شدند. نظرسنجی هر یک از دروس به تنهایی نشان داد که حداقل بیش از نیمی از دستیاران در کلیات و جزییات (شامل هدف کلی، پیش نیاز، عناوین مطالب، شیوه ارزشیابی فراگیران و منابع آموزشی) توافق داشتند. منابع آموزشی برخی دروس شامل طب سنتی ایران (اصول و مبانی) با 9 /43 درصد، تدبیر حفظ الصحه و اصول پیشگیری با 0/ 33 درصد و شناسایی مواد اولیه، وسایل و ساخت داروهای سنتی با 8/ 36 درصد کمتر از نیمی از آرای موافق دستیاران را کسب کردند.1/ 42 درصد افراد شرکت کننده، دروس شناسایی مواد اولیه، وسایل و ساخت داروهای سنتی و شناخت اشکال دارویی سنتی (قرابادین) و ارایه آن ها را مطابق با شیوه پیش بینی شده در برنامه نمی دانستند.

نتیجه گیری

از نظر دستیاران رشته داروسازی سنتی، اهداف و کلیات این رشته و هر یک از دروس آن تا حدود زیادی مورد تایید قرار گرفته است. پیشنهاد های ارایه شده بیانگر آن است که میزان واحدهای برخی دروس و محتوای آن ها و منابع آموزشی و اولویت ارایه آن ها در طول تحصیل نیازمند بازنگری و اصلاحات می باشد. در مجموع می توان گفت با توجه به نوپا بودن این رشته هنوز ابهاماتی در آن وجود دارد که باید با ادامه این گونه ارزیابی ها و رفع نواقص موجود در نظرسنجی حاضر، شفاف سازی بیشتری در آینده هرچه نزدیکتر صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!