بررسی مقایسه ای پروفایل پروتئینی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و مایکوباکتریوم بوویس به روش SDS-page

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
Mycobacterium bovis به عنوان عامل سل گاوی به صورت موردی انسان را درگیر می کند و همراه با Mycobacterium tuberculosis به عنوان معضلات بهداشتی با گستره جهانی محسوب می شوند. هدف از انجام این مطالعه جداسازی و مقایسه پروفایل پروتئینی این دو سویه به منظور دستیابی به بیومارکر موثر در تشخیص و ایمونیزاسیون در مطالعات آینده بود.
روش بررسی
در ابتدا نمونه های بالینی با روش ان استیل- ال سیستئین-هیدروکسید سدیم و در محیط کشت لونشتاین جانسون کشت داده شدند و جهت افتراق سویه ها از سایر مایکوباکتریوم ها، از تست های بیوشیمیایی و حساسیت آنتی بیوتیکی استفاده شد. کلونی ها در محیط میدل بروک 7H9 کشت داده شدند، سپس به منظور استخراج پروتئین های ترشحی و غشایی از روش های سونیکاسیون، رسوب دهی با سولفات آمونیوم و الکل استفاده گردید و به وسیله روش برادفورد تعیین غلظت شد و در نهایت مقایسه با روش الکتروفورز تک بعدی انجام پذیرفت.
یافته ها
از تفاوت های عمده باندهای حاصل از تفکیک پروتئین های غشایی بین دو سویه M. tuberculosis و M. bovis می توان به باندهای 45 و 60 کیلودالتونی و همچنین نواحی بین باندهای 14 تا 45 کیلودالتون در تفکیک حاصل از پروتئین های ترشحی بین دو سویه اشاره کرد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد اختلاف بین باندهای پروتئینی سویه های حساس و بوویس می تواند به عنوان پروتئین مارکر و یا حتی بیومارکر موثر در تشخیص سویه های توبرکلوزیس حساس و بوویس از یکدیگر قابل استفاده باشد و حتی از شباهت ها نیز می توان در ایمونیزاسیون استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1412653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!