مقایسه رژیم محدود از انرژی پرپروتئین با رژیم استاندارد در درمان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بعضی از محققان رژیم های غذایی پرپروتئین را در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک پیشنهاد کرده اند، اما تعداد کمی از مداخلات تغذیه ای به مقایسه تاثیر رژیم پرپروتئین و استاندارد در زنان مبتلا پرداخته اند. لذا این مقاله مروری با هدف مقایسه تاثیر رژیم غذایی پرپروتئین با رژیم غذایی استاندارد در پیامدهای انترو پومتریک، متابولیک و باروری در زنان مبتلا به این سندرم انجام شد.
روش بررسی
جستجو برای مرور سیستماتیک مقالات انگلیسی زبانی که در آنها کارازمایی های بالینی به مقایسه دو رژیم پر پروتئین و استاندارد در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک پرداخته باشد، در پایگاه های اطلاعاتی science direct، scopus و Pub med از سال 2000 تا 2014 صورت گرفت.
یافته ها
در اغلب مطالعات تفاوتی بین دو رژیم غذایی در پیامدهای انترو پومتریک وجود نداشت و در تمام مطالعاتی که با هدف کاهش وزن طراحی شده بودند، کاهش وزن مستقل از ترکیب رژیم غذایی باعث کاهش تستسترون، تستسترون آزاد و نمایه اندروژن ازاد و افزایش SHBG شد. رژیم های غذایی استاندارد منجر به کاهش HDL. شده و رژیم پرپروتئین با کاهش کلسترول تام و کاهش نسبت کلسترول به HDL همراه بود. کاهش وزن، مستقل از ترکیب رژیم غذایی و سایر رژیم ها، باعث کاهش انسولین ناشتا، مقاومت به انسولین و پروفایل لیپید شد.
نتیجه گیری
رژیم پرپروتئین منجر به بهبود جزیی و ناهماهنگ در متغیرهای متابولیک شده و کاهش وزن مستقل از رژیم غدایی منجر به فواید بالینی در زنان مبتلا می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1412664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!