آلودگی انسانی با سموم ارگانو کلره در ایران: یک مرور ساختار یافته

پیام:
چکیده:
مقدمه
وجود سموم ارگانوکلره در محیط، یک علامت هشدار قوی می باشد که پایش مستمر باقیمانده آن یکی از مهمترین راهبردهای برخورد با این معضل است. در مرور ساختار یافته حاضر، مقادیر باقیمانده انواع سموم ارگانوکلره گزارش شده در نمونه-های انسانی در ایران بررسی شد.
روش ها
جستجو با بهره گیری ازکلید واژه های فارسی و انگلیسی ارگانوکلره و انواع سموم مرتبط با آن در پایگاه های اطلاعاتی فارسی SID، Iranmedex، Magiran و Medlib و انگلیسی PubMedو Google Scholar انجام گرفت. همه مطالعاتی که حداقل یکی از سموم آلی ارگانوکلره در آن ها مورد بررسی قرار گرفته بود، وارد این مرور ساختار یافته شدند. داده های استخراج شده شامل عنوان مقاله، نام نویسنده نفر اول، سال انتشار مطالعه، حجم نمونه، مکان انجام مطالعه، بافت یا نمونه مورد بررسی، نوع سموم آلی ارگانوکلره مورد بررسی و میانگین باقیمانده سموم ارگانوکلره بوده است.
نتا یج: تعداد 17 مورد مستند در 10 مطالعه اولیه یافت شد که به بررسی وضعیت میانگین باقیمانده سموم ارگانوکلره در انسان پرداخته بودند. در این پژوهش ها، تعداد 642 مورد، نمونه انسانی مورد آزمایش قرار گرفته بودند. نوع نمونه مورد آزمایش در 5 مورد، موی زنان باردار، در 10 مورد، شیرمادران و در 2 مورد، بافت چربی بوده است. همچنین مقادیری از میانگین باقیمانده سمومDDT و ایزومرهای آن، BHC و ایزومرهای آن، HCH و ایزومرهای آن، HCB، Heptachlor Epoxide، Dieldrin و لیندان در نمونه های مورد بررسی گزارش شد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه مروری نشان داد که مواجهه مردم ایران با سموم آلی ارگانوکلره قابل ملاحظه بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!