رضایتمندی مراجعین از برنامه پزشک خانواده در شهرستان کرمان در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
برنامه پزشک خانواده یکی از مهم ترین برنامه ها در بخش بهداشت و درمان ایران محسوب می شود و با توجه به این که رضایت می تواند در بهره وری منابع، کمیت و کیفیت خدمات موثر باشد، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی از برنامه مذکور در کرمان انجام شد.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر روی 370 نفر از جمعیت نواحی روستایی شهرستان کرمان که مجری برنامه پزشک خانواده بودند، انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایچندمرحله ای بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع-آوری گردید. برای آنالیز داده ها از شاخص های توصیفی و نیز برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون های آماری کای مربع، t- test و ANOVA استفاده گردید.
نتا یج: میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه 1/ 10± 3 / 36 سال بود. رضایت 72/ 18% گیرندگان خدمت در سطح مطلوب، 85 /60% در سطح نسبتا مطلوب و 43/ 20% در سطح نامناسب بود. بین وضعیت تاهل و وضعیت تحصیلات مراجعین با رضایت آن ها رابطه معنی داری وجود داشت، به نحوی که میزان رضایت در افراد متاهل بیشترین و در افراد با تحصیلات دانشگاهی کمترین بود. ولی بین سن و جنسیت با رضایت افراد رابطه آماری معنی داری مشاهده نگردید.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی، رضایت گیرندگان خدمت از برنامه پزشک خانواده در مرکز بهداشت شهرستان کرمان در سطح نسبتا مطلوبی می باشد. البته حفظ وضعیت موجود و ارتقاء خدمات به موازات بالارفتن انتظارات مردم ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!