بررسی دردهای دهانی - صورتی در دانشجویان دوره دکترا (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات مختلف نشان داده اند که دردهای دهانی - صورتی شایع بوده و حدود یک چهارم جمعیت را در هر زمانی مبتلا می کند. این مطالعه به منظور بررسی دردهای ناحیه دهانی - صورتی در بین دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-1390 انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی – مقطعی، بر روی 430 نفر از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه علوم پزشکی مشهد (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) انجام گرفت. پرسشنامه ای براساس پرسشنامه Von Korff&Macfarlane در اختیار دانشجویان قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من-ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
9/24 درصد از افراد تحت مطالعه، درد های دهانی - صورتی را گزارش کردند. بیشترین شیوع مربوط به درد در داخل یا اطراف چشم ها (9/10 درصد) بود. فاکتورهای روحی، عامل درد در 8/30 درصد دانشجویان با درد های دهانی - صورتی بوده است. جستجوی حرفه ای جهت درمان درد های دهانی - صورتی در 85/87 درصد از دانشجویان وجود داشت. شدت ناتوانی های مرتبط با سمپتوم های ناشی از درد در بین مقاطع تحصیلی مختلف، گروه های سنی مختلف، رشته های تحصیلی مختلف و هم چنین بین دو جنس تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
حدود یک چهارم افراد تحت مطالعه دارای درد های دهانی - صورتی بوده اند. درد در داخل یا اطراف چشم ها بیشترین شیوع را داشته است، که می تواند ناشی از مطالعه زیاد باشد. جستجو حرفه ای برای درمان درد های دهانی - صورتی در تعداد قابل توجهی از دانشجویان، صورت گرفته بود که می تواند بیانگر تاثیر این درد ها بر کیفیت زندگی افراد (شامل از دست دادن شغل، مشکل در غذا خوردن و نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان) باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!