بررسی الگوی مکانی و رقابت درون گونه ای بلندمازو (Quercus Castaneifolia C.A.Mey.) با استفاده از تابع K رایپلی (مطالعه موردی: پارسل شاهد جنگل نکا ظالمرود، ساری)

پیام:
چکیده:
یکی از جنبه های آشکار ساختار یک توده جنگلی الگوی مکانی درختان است. رقابت از عوامل تاثیرگذار بر ساختار جنگل است. شناخت رقابت در جنگل به ویژه هنگامی اهمیت دارد که هدف از مدیریت جنگل تقلید از پویایی اکوسیستم های طبیعی باشد. به این منظور، یک پارسل مدیریت نشده به مساحت 26 هکتار در منطقه نکا انتخاب و کلیه درختان بلندمازو با قطر برابرسینه بیشتر از 5/7 سانتی متر مورد اندازه گیری قطر قرار گرفته و مختصات دکارتی آن ها تعیین شد. سپس درختان اندازه گیری شده براساس قطر برابرسینه به چهار کلاسه کم قطر، میان قطر، قطور، و خیلی قطور تقسیم شدند. به منظور بررسی الگوی مکانی درختان بلندمازو در کل منطقه و در هر کلاسه قطری از تابع تک متغیره K رایپلی و برای بررسی رقابت درون گونه ای از تابع دومتغیره K رایپلی استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی مکانی درختان به دلیل سنگین بودن بذر بلندمازو و فراوانی زیاد درختان جوان در فواصل کوتاه خوشه ایو با بزرگ شدن مقیاس بررسی تصادفی می شود. نتایج بررسی تاثیرات متقابل بین کلاسه های مختلف قطری درختان بلندمازو نشان داد که تاثیرات رقابتی مثبت و منفی متفاوتی در کلاسه های مختلف قطری به هم دارند که در فواصل متفاوتی با توجه به ابعاد درختان اتفاق می افتد که متاثر از نورپسندی، محدودیت پراکنش بذر، و رقابت درون گونه ای این گونه است. با توجه به اینکه پراکنش بلند مازوها از الگوی تصادفی تبعیت کرده، بنابراین دخالت های جنگل شناسی باید علاوه بر ملاحظه سایر عوامل موثر در نشانه گذاری، به گونه ای باشد که برداشت فقط به صورت پایه ای و تصادفی انجام شود و توده به سمت الگوی تصادفی سوق داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!