بررسی برخی خصوصیات خاک و مشخصات کمی کنار (Ziziphus spina- christi L. Desf) در رویشگاه های طبیعی جنوب غربی ایران، مطالعه موردی: استان های خوزستان و بوشهر

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی برخی خصوصیات کمی کنار و ویژگی های فیزیکی- شیمیایی خاک در توده های جنگلی طبیعی آن، نخست 10 توده طبیعی از این گونه که از نظر اقلیمی و فرم زمین وضعیت نسبتا مشابهی داشتند انتخاب شد. سپس ارتفاع از سطح دریا، قطر یقه قطورترین جست و ارتفاع کل کنار در قطعات نمونه ده آری و بررسی تجدید حیات دانه زاد این گونه در ریزقاب های یک آری دایره ای صورت گرفت. در هر قطعه نمونه، به منظور بررسی خصوصیات فیزیکی- شیمیایی خاک، نمونه برداری خاک از سه عمق 0- 30، 31- 50 و 51- 70 سانتی متری انجام گرفت. برای مقایسه مشخصات کمی از آزمون های t-student، تجزیه واریانس یکطرفه و دانکن و به منظور بررسی ویژگی های خاک از آنالیز خوشه ایو تجزیه مولفه های اصلی (PCA) استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتفاع از سطح دریا تاثیر معنی داری بر قطر و ارتفاع کنار ندارد. ارتفاع کل درختان کنار در رویشگاه های مختلف نیز فاقد اختلاف معنی دار بود. همچنین هرچند 60 درصد رویشگاه های کنار مورد بررسی در هر سه عمق خاک، تنها با درصد شن همبستگی داشتند، کمترین قطر یقه نیز در همین رویشگاه ها مشاهده شد. کنار در رویشگاه هایی که در لایه های سطحی با نیتروژن، کربن آلی و هدایت الکتریکی و در عمق با سیلت و رس همبستگی داشتند، از بیشترین قطر یقه برخوردار بود. بنابراین توصیه می شود به منظور افزایش موفقیت در استقرار کنار، چنین رویشگاه هایی برای جنگلکاری برگزیده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!