آثار چوب کشی زمینی با اسکیدر چرخ لاستیکی تیمبرجک C 450 بر برخی خصوصیات فیزیکی خاک های جنگلی (مطالعه موردی: بخش گرازبن، جنگل خیرود)

پیام:
چکیده:

عملیات بهره برداری جنگل باعث ایجاد صدمات و تغییرات در برخی خصوصیات فیزیکی خاک می شود. لذا، لازم است درباره میزان تخریب ویژگی های فیزیکی خاک تحقیقات لازم صورت گیرد. هدف از این پژوهش عبارت است از بررسی تغییرات مذکور در مسیر چوب کشی ناشی از تردد اسکیدر چرخ لاستیکی کابلی تیمبرجک C 450 از طریق اندازه گیری فاکتورهای بافت خاک، وزن مخصوص ظاهری، تخلخل و مقاومت به نفوذ خاک در پارسل های 311 و 319 سری گرازبن جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود نوشهر. این پژوهش در غالب طرح فاکتوریل کاملا تصادفی اجراشد. تیمارها شامل دو شیب زمین (رو به بالا و رو به پایین)، سه سطح تردد ماشین شامل کم (کمتر از 3 بار)، متوسط (3 تا 7 بار) و زیاد (بیش از 7 بار) و دو عمق خاک (10-0 و 20-10 سانتی متر) است. نتایج نشان داد که شدت تردد ماشین و جهت چوب کشی از نظر آماری بر مقدار کوبیدگی خاک مسیرهای اسکیدررو اثر معنا داری دارد. افزایش شدت تردد ماشین باعث افزایش کوبیدگی و مقاومت به نفوذ خاک می شود. البته، شدت این تغییرات در ترددهای اولیه (کمتر از 3 تردد) بیشتر است و اگرچه ترددهای بعدی سبب تغییر این فاکتورها شد، ولی روند آن معنا دار نیست. کوبیدگی خاک در شیب رو به بالا بیشتر از شیب رو به پایین و در عمق 10-20 بیشتر از عمق 0-10 سانتی متر است. بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد که عملیات چوب کشی باید در مسیرهای رو به پایین با شیب کمتر از 20 درصد برنامه ریزی شود و مسیرهای خروج چوب با شیب رو به بالای بیش از 10 درصد از عملیات چوب کشی مستثنی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!