مقایسه مکمل سازی حاد کربوهیدرات و ال کارنیتین بر زمان واماندگی فعالیت فزاینده و تغییرات ضربان قلب دوره ریکاوری مردان ورزشکار دانشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
امروزه استفاده از مکمل های ورزشی، روشی مرسوم برای جلوگیری از کم آبی و تخلیه ذخایر انرژی بدن، در فعالیت طولانی مدت فزاینده به شمار می رود. مکمل سازی حاد کربوهیدرات و ال کارنیتین احتمالا بر زمان رسیدن به واماندگیو تغییرات ضربان قلب دوره ریکاوری ناشی از فعالیت فزاینده مردان ورزشکار دانشگاهی موثر است.
روش پژوهش: چهل ورزشکار مرد دانشگاهی به صورت تصادفی هدف دار به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت و در 4 گروه (دارونما، مکمل سازی کربوهیدرات،مکمل سازی ال کارنیتین و مکمل سازی ترکیبی کربوهیدرات و ال کارنیتین) تقسیم شده، با مکمل سازی 3 ساعت قبل از فعالیت، با حجم مکمل 500 سی سی، به اجرای فعالیت ورزشی وامانده ساز پرداختند. زمان رسیدن به واماندگی، تغییرات ضربان قلب دوره ریکاوری و میزان درک فشار ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور محاسبه میانگین و انحراف استاندارد تمامی پارامترها و آنالیز معنی داری تفاوت در بین گروه ها (تغییرات ضربان قلب دوره ریکاوری) به وسیله تحلیل واریانس (4×2) با آزمون تعقیبی بونفرونی و تفاوت در زمان خستگی از تحلیل واریانس یک طرفه، ازSPSS19 استفاده گردید.
یافته ها
مکمل سازی حاد کربوهیدرات پاسخ معنی داری در بهبود زمان رسیدن به واماندگی داشت (0/05≥P) درحالی که مکمل سازی حاد ال کارنیتین پاسخ معنی داری بر اجرای فعالیت ورزشی وامانده ساز نداشت. با این وجود، مکمل سازی حاد ترکیبی کربوهیدرات و ال کارنیتین پاسخ معنی داری بهتری بر زمان رسیدن به واماندگی داشت (0/05≥P). درحالی که مکمل سازی جداگانه و ترکیبی کربوهیدرات و ال کارنیتین پاسخ معنی داری در بازگشت بهتر ضربان قلب دوره ریکاوری و میزان درک فشار نداشت.
نتیجه گیری
در فعالیت ورزشی فزاینده، استفاده از مکمل سازی ترکیبی کربوهیدرات و ال کارنیتین بهتر از مکمل سازی کربوهیدرات یا ال کارنیتین به صورت جداگانه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!