گزارش دو مورد پارگی رحم به دنبال کارآزمایی لیبر برای زایمان طبیعی بعد از سزارین

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارآزمایی لیبر با هدف تلاش برای زایمان طبیعی بعد از سزارین ممکن است ترجیح برخی زنان باشد. پارگی رحم شایع ترین پیامد شناخته شده کارآزمایی لیبر است. در این گزارش، دو مورد پارگی رحم در دو زن با سابقه سزارین قبلی به دنبال کارآزمایی لیبر معرفی می شود.
گزارش مورد: مورد اول خانمی 25 ساله G5P4 بود که با سابقه دو بار سزارین قبلی با شکایت درد ناگهانی شکم و خونریزی واژینال مراجعه کرده بود. به دلیل شنیده نشدن ضربان قلب جنین با شک به پارگی رحم بیمار لاپاروتومی شد. پارگی محل انسیزیون قبلی و خروج جنین از رحم مشاهده شد. جنین مرده متولد و محل پارگی رحم ترمیم شد.مورد دوم خانمی 19 ساله G3P2 بود که با شکایت درد زایمانی و ترشح واژینال خونی مختصر مراجعه کرده بود. با افت شدید ضربان قلب جنین به 60 ضربه در دقیقه و بالا رفتن جایگاه سر جنین در کانال زایمان، پارگی رحم مورد شک قرار گرفت. پارگی رحم در محل اسکار قبلی مشاهده شد. نوزاد پسر با آپگار دقیقه اول 4 خارج و پارگی رحم ترمیم شد.
نتیجه گیری
پارگی رحم پیامد مرتبط با کارآزمایی لیبر است که با افزایش موربیدیته مادری و نوزادری همراه است.این زنان باید به محض شروع نشانه های لیبر در مراکز زایمانی مجهز تحت مراقبت قرار بگیرند تا در صورت وقوع پارگی رحم با اقدام به موقع، پیامدهای نامطلوب مادری و نوزادی به حداقل برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!