تاثیر حمام در وان بر درجه حرارت بدن نوزادان نارس: کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی

پیام:
چکیده:
مقدمه

حمام نوزاد نارس امری مفید و مهم در مراقبت از نوزاد است؛ اما به علت ناکافی بودن شواهد، مراقبین نوزادان در مورد ایمن بودن حمام از نظر عدم ایجاد هیپوترمی مطمئن نیستند و به طور سیستماتیک در برنامه مراقبتی نوزادان قرار نمی گیرد.

هدف

تعیین تاثیر حمام در وان بر درجه حرارت بدن نوزادان نارس.

روش

این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی است؛ که در سال 1392 در بخش نوزادان مرکز آموزشی درمانی الزهراء تبریز انجام شد. 118 نوزاد نارس به روش تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. نوزادان گروه شاهد فقط مراقبت معمول پوستی رایج در بخش را دریافت کردند. گروه مداخله سه بار به فاصله یک روز در میان، حمام داخل وان داده شدند. در هر دو گروه درجه حرارت بدن نوزاد در زمان های یکسان توسط کمک پژوهشگر اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 و آزمون های تی مستقل، مجذورکای و اندازه گیری های مکرر تحلیل شد.

یافته ها

در هر دو گروه، تعداد پسران بیشتر از دختران بود. سن نوزادان هنگام ورود به مطالعه 8/ 5±6/ 8 روز و وزن نوزادان 6/ 320±0/ 1660 گرم بود. در هر دو گروه، درجه حرارت بدن نوزادان نارس بعد از حمام در هر سه زمان کاهش یافته بود؛ که در دو نوبت اول و دوم معنی دار بود (P<0.001). تغییرات درجه حرارت بین دو گروه در زمان های اندازه گیری تفاوت معنی داری نداشت (P=0.31).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که حمام در وان سبب تغییرات نامطلوب درجه حرارت بدن نوزادان نارس نمی شود. توصیه می شود تا این شیوه درست حمام در برنامه مراقبتی نوزادان بستری در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان گنجانده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!