بررسی میزان انتشار بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، ام- زایلن، پی- زایلن در هوای بیمارستان امام حسین(ع) شهر شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه

مواجهه با برخی از حلال های آلی مانند بنزن و تولوئن باعث اثرات زیان آور بر روی ارگان های بدن و سبب گسترش بیماری هایی مانند سرطان مثانه، سرطان خون و تاثیر سوء بر روی سیستم عصبی می گردد. مواجهه طولانی مدت کادر پزشکی با ترکیبات آلی فرار از جمله بنزن، تولوئن، گزیلن و زایلن در هوای داخل بیمارستان ها و عوارض شدید آنها در کادر پزشکی و کارکنان بیمارستان ها که هزینه های درمانی زیادی را بدنبال دارد، اهمیت این مطالعه را بیش از پیش نمایان می سازد. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و اندازه گیری BTEX (بنزن، تولوئن، ام-زایلن، پی-زایلن و اتیل بنزن) در هوای بیمارستان و مقایسه آن با حد استاندارد توصیه شده توسط اداره فنی بهداشت حرفه ای کشور می باشد.

مواد و روش ها

ابتدا بخش های حساس بیمارستان امام حسین ع شهر شاهرود مانند آزمایشگاه پاتولوژی و اورژانس انتخاب شده و با استفاده از روش های سازمان بهداشت و ایمنی آمریکا با استفاده از زغال فعال نمونه برداری هوا انجام شد و با استفاده از دستگاه گازکروماتوگرافی با دتکتور طیف سنج جرمی و شعله ای عمل شناسایی و تعیین مقدار آلاینده ها انجام گردید. در ادامه جهت پردازش و تحلیل داده ها از نرم افزار کامپیوتری spss نسخه 13 استفاده شد.

یافته ها

در کلیه بخش مورد مطالعه از جمله بخش بستری، اتاق عمل، اورژانس و آزمایشگاه آلاینده های بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و ام و پی زایلن شناسایی شد. همچنین غلظت تولوئن در بخش های امحای زباله mg/m35477/0، رختشوخانه mg/m34052/0 و آزمایشگاه پاتولوژی mg/m381/0 می باشد.

بحث و نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان می دهد که آلاینده های مورد مطالعه در کلیه بخش های این بیمارستان وجود دارد که با مطالعات دیگر محققین هماهنگی وجود دارد و این نشان دهنده اهمیت بررسی میدانی دقیق جهت شناسایی منابع انتشار این آلاینده ها در محیطی استریل مثل بیمارستان می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!