جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک
نویسنده:
چکیده:
در فرایند مونتاژ، دو قطعه فیلم در کنار کیدیگر قرار می گیرند و به گونه ای اجتناب ناپذیر به یک ایده جدید شکل می دهند. مونتاژ، مفاهیم سنتی رابطه بدن فضا را دگرگون کرد و به سینما این توانایی را بخشید که فضا، زمان، و بدن انسانی را قطعه قطعه کند. کولشف یکی از نخستین سینماگرانی بود که با مونتاژ کردن اعضای بدن ها، فضاها و لند اسکیپ های مختلف، و سپس شکل دهی به ساختاری دلخواه میان آن ها، توهمی از پیوستگی را به وجود آورد و مبدع شکل گیری یک لنداسکیپ تصنعی و جغرافیای خلاقه سینمایی بود. اصطلاح جغرافیای خلاقه در بحث کولشف، دلالتی آشکار به رابطه ریشه دار تئوری فیلم با محیط فیزیکی، و همچنین در نظر گرفتن بدن به مثابه یک لنداسیکپ در تئوری مونتاژی دارد. مونتاژ، این امکان را برای فیلمسازان فراهم کرد تا با قطعه قطعه کردن و مثله کردن فضا، زمان، و بدن انسانی و برقراری پیوندی نو میان آن ها، شهر سینمایی دلخواه خود را شکل دهند و تماشاگر را به مثابه سوژه ای تن یافته در فضای فیلم، به گام زدن در فضاهای این شهر سینمایی، دعوت نمایند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1419378
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!