تاثیر pH، کلر باقیمانده و کدورت بر بیواندیکاتورهای میکروبی شبکه آب آشامیدنی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیو اندیکاتورهای میکروبی آب آشامیدنی همواره تحت تاثیر پارامترهای مختلف محیطی و شیمیایی از جمله کدورت و کلر می باشند. بنابراین با توجه به اینکه ارزیابی کیفیت آب شرب اغلب بر اساس کلر باقیمانده،کلیفرم گرماپای، باکتری هتروتروف وکدورت انجام می شود. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر pH، کلر باقیمانده و کدورت بر بیواندیکاتورهای میکروبی می بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 324 نمونه از سیستم آبرسانی روستایی و 32 نمونه از شبکه شهریدر شهرستان آق قلا در سال 92 جمع آوری گردید. کلیه مراحل طبق روش استاندارد انجام شد.
یافته ها
در شبکه آبرسانی روستایی حدود 5، 9 و 33 درصد نمونه ها به ترتیب دارای آلودگی کلیفرم مدفوعی، استرپتوکوک مدفوعی و هتروتروف بالایCFU/ml 500 بودند. شبکه شهری فاقد آلودگی کلیفرمی بوده و سایر بیواندیکاتورها کمتر از مناطق روستایی بودند. کدورت بالای NTU 5 در نمونه های شهری و روستایی به ترتیب حدود 3 و 9 درصد بود. رابطه بیو اندیکاتورهای مورد مطالعه با کلر باقیمانده، باکتری کلیفرم مدفوعی با pH و کدورت با باکتری هتروتروف معنی دار بود(05/0P ≤).
نتیجه گیری
حضور استرپتوکوک مدفوعی در برخی از نمونه های فاقد کلیفرم مدفوعی در شبکه آبرسانی نمی تواند دلیل قطعی عدم آلودگی آب باشد. وجود آلودگی های میکروبی در حضور کلر باقیمانده نشان دهنده آن است که فقط کلر زنی جهت سالم سازی آب آشامیدنی کافی نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!