انطباق برخی سازه های مدل های رفتاری با دلایل اقدام به ترک اعتیاد: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
جمعیت جهان بیش ازهفت میلیارد نفرمی باشد و 230 میلیون نفر آن دچار سوء مصرف مواد هستند. برنامه های پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، طی دو دهه اخیر به برنامه اصلی در بیشتر نقاط جهان بدل شده است. یک موضوع بسیار اساسی در ترک اعتیاد، علت مراجعه و اقدام به آن می باشد. شناخت دلایل اولیه اقدام به ترک در نتیجه گیری از درمان نیز بسیار مهم هستند. هدف این مطالعه شناسایی این عوامل و تطبیق آنها با برخی سازه های مدل های رفتاری است.
مواد و روش ها
این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت گنندکان 21 نفر بیمار، پزشک و کارشناس بودند که از چند کلینیک ترک اعتیاد شهر بجنورد سال 93 انتخاب شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها ادامه داشت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و یادداشت استفاده شد، مصاحبه ها ضبط و پیاده سازی شد.
یافته ها
با تحلیل داده ها، سی و سه طبقه فرعی و نه طبقه اصلی بدست آمد که شامل: مشکلات اقتصادی، دغدغه های ناشی از خود مواد، مشکلات و عوارض فردی، خانوادگی، اجتماعی، انتظارت خانواده، توجه به موقعیت اجتماعی، باور نسبت به اعتیاد، ارزش گذاری به رفتار ترک استخراج شد سپس چهار درونمایه تهدید درک شده، موانع درک شده در تداوم مصرف، نگرش به رفتار و هنجارهای انتزاعی تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
دلایل مرتبط با اقدام به ترک اعتیاد با سازه های مدل ها و نظریه های مختلف آموزش بهداشت از جمله برخی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و نظریه رفتار برنامه ریزی شده تطبیق دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!