بررسی مولکولی فراوانی ژن های بتالاکتاماز طیف گسترده تیپ TEM-1 در انتروباکتریاسه های جداشده از نمونه های ادراری در شهر اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سویه های مقاوم میکروبی تهدیدی جدی برای سلامت عمومی افراد در جوامع مختلف می باشند. در این میان ظهور سویه های مولد بتالاکتامازهای طیف گسترده در میان اعضای خانواده انتروباکتریاسه که به عنوان عوامل اصلی تولیدکننده عفونت های ادراری محسوب می شوند، مشکلات عدیده ای را در درمان این نوع از عفونت ها، به وجود آورده است. در همین راستا مطالعه ای باهدف تعیین فراوانی ژن بتالاکتاماز TEM-1 در سوش های انتروباکتریاسه جداشده از نمونه های ادراری در شهر اردبیل صورت گرفت.
روش کار
طی 6 ماه 400 سوش انتروباکتریاسه ادراری از بیماران بستری و سرپایی بیمارستان های اردبیل جمع آوری و بر اساس روش های استاندارد تعیین هویت شدند. سپس حساسیت آنتی بیوتیکی آنها با روش انتشار در دیسک بررسی شده و آزمودن تاییدی مولدین بتالاکتامازهای طیف گسترده، به روش آزمون دیسک ترکیبی انجام شد. در نهایت حضور ژن TEM-1 در سویه های مولد بتالاکتاماز های طیف گسترده، به روش PCR بررسی گردید.
یافته ها
از 400 سوش انتروباکتریاسه، 150 مورد (5/37%) مولد بتالاکتاماز طیف گسترده بودند. بررسی نتایج PCR، حضور ژن TEM-1 را در 69 مورد (46%) از این مولدین، نشان داد. فراوانی این ژن در سوش های انتروباکتر (آئروژنز، کلوآکه)، کلبسیلا (پنومونیه، اکسی توکا) و اشرشیاکلی به ترتیب 5/62 درصد، 5/54 درصد و 8/44 درصد به دست آمد. سوش های پروتئوس میرابیلیس و سراشیا مارسسنس فاقد ژن مزبور بودند.
نتیجه گیری
با توجه به این که حضور ژن TEM-1 علاوه بر اشرشیاکلی در سایر اعضای خانواده انتروباکتریاسه اعم از کلبسیلا و انتروباکتر نیز در حال افزایش است. پس شناسایی کافی این سویه ها جهت تجویز داروی مناسب، لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!