مقایسه موفقیت بی حسی عصب آلوئولار تحتانی با و بدون تعیین فورامن مندیبولار توسط رادیوگرافی پانورامیک

چکیده:
زمینه و اهداف
بی حسی عصب آلوئولار تحتانی برای انجام درمان در فک تحتانی استفاده زیادی دارد اما به علت وجود ملاحظات آناتومیکی در فک پایین، بلاک عصب آلوئولار تحتانی درصد موفقیت پایینی دارد. با توجه به اینکه بسیاری از بیماران هنگام مراجعه، رادیوگرافی پانورامیک جهت بررسی های تشخیصی دندانپزشکی به همراه دارند، بر آن شدیم تا به مقایسه ی موفقیت دو روش بی حسی موضعی بلاک عصب آلوئولار تحتانی بدون استفاده از رادیوگرافی پانورامیک و با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک بپردازیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه، بیماران مراجعه کننده به بخش جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سالهای 1391-1390 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. برای کلیه بیماران در مرحله نخست مطالعه تزریق در یک سمت بدون استفاده از رادیوگرافی انجام گردید. در مرحله دوم مراجعه تزریق در سمت مقابل با استفاده ازکلیشه رادیوگرافی صورت گرفت و نتایج بی حسی در این دو روش با یکدیگر با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون کای اسکویر مقایسه گردید.
یافته ها
تعداد 31 بیمار (12 زن، 19 مرد) با میانگین سنی 47/ 10±16/ 37 سال وارد شدند. مقایسه میزان موفقیت بی حسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی با راهنمای رادیوگرافی پانورامیک و بدون استفاده از رادیوگرافی پانورامیک نشان داد که بین نتایج بی حسی حاصل از این دو روش اختلاف آماری معنی داری وجود دارد (02/ 0=p).
نتیجه گیری
در صورت استفاده از رادیوگرافی پانورامیک میزان موفقیت بی حسی بالا بوده و استفاده از رادیوگرافی پانورامیک در انجام بی حسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!