ارتباط پلی مورفیسم طول تکرار های GGN در ژن گیرنده آندروژن و نا باروری در جمعیت ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آندروژن ها نقش مهمی در تمایز سلولهای جنسی و اسپرم زایی در مردان دارند که این نقش را از طریق گیرنده های خود در سلولهای هدف ایفا مینمایند. ژن بیان کننده گیرنده آندروژن در انسان دارای دو ناحیه حاوی تکرارهای سه نوکلیوتیدی از CAG و GGN در اولین اگزون خود می باشد. مطالعات مختلف نشان داده است که تغییر در طول این تکرارها میتواند بر روی عملکرد پروتئین گیرنده آندروژن تاثیر بگذارد. به دلیل مشکلات کار با تکرار های GGN تحقیقات صورت گرفته بر روی آن ها، برخلاف تکرارهای CAG، بسیار کم می باشد. بنابراین نقش عملکردی چنین تکرارهایی ناشناخته مانده است.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط بین طول تکرار GGN در ژن گیرنده آندروژن (AR) و ناباروری ایدیوپاتیک مردان در جمعیت جنوب غرب ایران بوده است.

مواد و روش ها

در این تحقیق به کمک واکنش زنجیره ای پلیمراز و سپس تعیین ترادف، طول تکرارهای GGN در 72 مرد نابارور، شامل 36 آزواسپرم و 36 الیگواسپرم، با 72 مرد بارور به عنوان جمعیت کنترل مورد مقایسه قرار گرفته و سپس با مطالعه آماری به بررسی ارتباط بین طول تکرارها و ناباروری پرداخته شده است.

نتایج

یافته های این مطالعه نشان می دهند که طول تکرارهای GGN در مردان نابارور بین 18 تا 25 تکرار بوده درحالیکه در مردان بارور در محدوده 20 تا 28 تکرار میباشد. بررسی های آماری ارتباط معنی داری را بین طول تکرارها در دو گروه نشان میدهد (0/015=p). فراوان ترین الل ها در بیماران، الل با 24 تکرار با فراوانی نزدیک به 58% و در گروه کنترل با 25 تکرار و فراوانی نزدیک به 26% میباشد. از طرف دیگر تفاوت معنی داری بین گروه های عرب و غیرعرب از لحاظ طول تکرار GGN دیده نمیشودp=0/234)).

نتیجه گیری

طبق یافته های ما باروری میتواند تحت تاثیر طول تکرارهای GGN در ژن گیرنده آندروژن قرار گیرد. بنابراین این پلی مورفیسم می تواند موضوع قابل توجهی در مطالعات آینده برای سبب شناسی بیماری های مرتبط با فعالیت گیرنده آندروژن باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
305 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1422048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!