رابطه سبک های دلبستگی با سبک های مقابله ای اجتنابی مادران دانش آموزان با آسیب شنوایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
الگوی دلبستگی، تعیین کننده آمادگی فرد برای حل و فصل مشکلات و سازش یافتگی ها در برابر مشکلات و کام نایافتگی ها است. هدف این مطالعه بررسی رابطه سبک های دلبستگی با سبک های مقابله ای اجتنابی مادران دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی است.
روش
در مطالعه همبستگی حاضر، با استفاده از روش سر شماری 151 مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی مدارس استثنایی شهر تبریز و حومه در سال تحصیلی 93-1392 انتخاب شدند و پرسش نامه سبک دلبستگی بزرگسالان (رد و کولین، 1990) و پرسش نامه سبک های مقابله ای (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل کردند.
یافته ها
نتایج نشان داد دلبستگی ناایمن اجتنابی مادران دارای دانش آموزان با آسیب شنوایی توانسته به طور معناداری سبک های مقابله ای اجتنابی آنها را پیش بینی کند (t=2،P<0/04)، ولی دلبستگی ایمن (t=0/91،P≤0/36) و ناایمن دوسوگرا ((t=1/11،P≤0/261 نتوانستند به طور معناداری سبک های مقابله ای اجتنابی این مادران را پیش بینی کنند. در نتیجه نوع سبک دلبستگی مادران دارای فرزند مبتلا به آسیب شنوایی با سبک های مقابله ای اجتنابی آنها ارتباطی نداشته و فقط دلبستگی ناایمن اجتنابی مادران پیش بینی کننده استفاده آنها از سبک های مقابله ای اجتنابی است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که احتمالا عدم بهزیستی روان شناختی مادران دارای فرزند مبتلا به آسیب شنوایی رابطه نوع سبک دلبستگی و مهارت های مقابله ای اجتنابی آنها را تحت شعاع خود قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!