باروری ایده آل؛ تفاوت های روستا/شهری و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: افراد در شرف ازدواج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی منتخب شهر کرمانشاه)

پیام:
چکیده:
در دهه های اخیر باروری در کل کشور با روند کاهشی مواجه بوده است. کاهش باروری در نقاط روستایی نیز با فاصله ای زمانی بعد از نقاط شهری رخ داده است ولی سطوح باروری آن دو متفاوت است. هدف مطالعه حاضر بررسی تفاوت های روستا شهری باروری ایده آل و تعیین کننده های آن است. روش تحقیق پژوهش حاضر پیمایش، جامعه آماری تمامی افراد در شرف ازدواج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی منتخب شهر کرمانشاه و نمونه آماری در برگیرنده 400 نفر از افراد مذکور است. داده ها از طریق پرسشنامه ساخت یافته گردآوری شده است. یافته ها نشان می دهد که تنها متغیر سطح تحصیلات مادر بر باروری ایده آل افراد ساکن شهر اثر معناداری دارد. نتایج همچنین گویای این مطلب است که سطح تحصیلات پاسخگو، سطح تحصیلات مادر، وضعیت اشتغال و میزان درآمد خانواده بر اندازه ایده آل باروری در میان روستاییان اثر معناداری دارد. مدل استفاده شده در مجموع، حدود 32 درصد از واریانس باروری ایده آل ساکنان روستا را تبیین می کند. نتایج نشان می دهد بسترها و زمینه های اقتصادی- اجتماعی ساکنان روستا و شهر متفاوت است. این موضوع به آسیب پذیرتر شدن روستاییان در مقابل برنامه های جمعیتی نادرست خواهد انجامید. بنابراین، روستاییان در سیاست گذاری های جمعیتی توجه خاص خود را می طلبند.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!