واکاوی علل انحراف امت اسلام در خطبه حضرت زهرا (س)

پیام:
چکیده:
فاصله گرفتن از معجزه و میراث ختمی مرتبت، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت، زمینه ساز کجروی امت اسلام، پس از وفات پیامبر(ص) گشت. تفرقه و انحرافی که با غفلت از معارف عمیق منبع وحی الهی و سلوک ائمه معصومین، در میان امت شکل گرفت، تا به امروز نیز از جامعه مسلمانان رخت برنبسته است. در این میان و با توجه به ضرورت حفظ وحدت مسلمانان در جهان امروز، تنها راه نجات بخش برای کسانی که در پی اسلام راستین هستند، تمسک به سیره و سنت ائمه معصومین است؛ امامانی که حیات سیاسی و اجتماعیشان، لحظه ای برخلاف آیات غنی کتاب الهی نبود.
دقت در سیره زهرای اطهر(س) و خطابات حضرت، به ویژه «خطبه فدک» که نماد مخالفت ایشان با انحراف پدیدآمده در جهان اسلام است، می تواند بهترین راه برای تعالی زندگی جمعی و حفظ انسجام مسلمانان باشد.
فرضیه تحقیق بر آن است که با تامل در خطبه فدک، علل تفرقه امت اسلام آشکار شده، در بیان استوار این بانوی یگانه، راهکارهای برون رفت از آن، مشخص می گردد. در این مقاله، با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی، با رویکرد توصیفی_ تحلیلی برآنیم تا ضمن واکاوی بخش هایی از این خطبه شریف به تبیین مهم ترین علل انحراف امت پرداخته شود.
نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به خطبه، عواملی همچون: دنیاطلبی، سستی، قدرت طلبی، دین گریزی، پشت کردن به قرآن و عدم دفاع از امامت،... اساسی ترین اسباب انحراف جامعه مسلمانان بوده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!