بررسی تاثیر ملاقات برنامه ریزی شده بر دیس ریتمی های قلبی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی

چکیده:
سابقه و هدف
به دنبال سکته قلبی دیس ریتمی های گوناگونی با درجات مختلف بروز می کند. در مرحله حاد بیماری نیاز به بستری در بخش های مراقبت ویژه وجود دارد ولی در این بخش ها ملاقات به شدت محدود است درحالی که ملاقات یکی از نیازهای اساسی بیماران و خانواده های آنان در مدت زمان بستری است. لذا مطالعه حاضربا هدف بررسی تاثیر ملاقات برنامه ریزی شده بر دیس ریتمی های قلبی در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی بوده که در سال 1390 در همدان انجام شدو در آن60 بیمار مبتلا به سکته قلبی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون از بیماران درخواست شد که نام کسانی که با آن ها احساس راحتی بیش تری دارند و تمایل به حضور آنان در زمان ملاقات دارند را بیان کنند و ملاقات کنندگان در مورد رعایت آداب صحیح ملاقات آموزش دیدند. درگروه کنترل ملاقات روتین انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسش نامه و مانیتورینگ استفاده گردید. چک لیست های مربوط به دیس ریتمی های قلبی قبل، حین و بعد از ملاقات پر شد.
یافته ها
تاکی کاردی سینوسی، انقباض زودرس دهلیزی و انقباض زودرس بطنی قبل، حین و بعد از ملاقات برنامه ریزی شده در گروه آزمون از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشتند (05/0p>) ولی در گروه کنترل این دیس ریتمی ها قبل، حین و بعد از ملاقات اختلاف معنی داری داشتند (05/0>p).
استنتاج
ملاقات برنامه ریزی شده بر بعضی از دیس ریتمی های قلبی از جمله تاکی کاردی سینوسی، انقباض زودرس دهلیزی و انقباض زودرس بطنی موثر بوده است و باعث کاهش این دیس ریتمی ها شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!