ارزیابی پیامدهای بهداشتی آلودگی هوای شهر کاشان در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وجود آلاینده هایی نظیر مونواکسیدکربن (CO)، دی اکسیدگوگرد (2SO)، دی اکسید نیتروژن (2NO)، ازن (3O) و ذرات معلق در هوا آسیب های فراوانی بر سلامت جوامع بشری وارد می کنند. تعیین غلظت واقعی آلاینده ها و توصیف وضعیت کمی و کیفی هوا در مقایسه با شرایط استاندارد و اطلاع رسانی به موقع به مردم به منظور تدوین برنامه های کنترل آن ضروری می باشد. شهر کاشان به دلیل همجواری با کویر تحت تاثیر وزش بادهای حاوی ذرات معلق قرار دارد. هم چنین افزایش جمعیت و استقرار کارخانه ها و صنایع گوناگون در این شهرستان از جمله منابع مصنوعی آلودگی هوا می باشند که سنجش و پایش و مقایسه آلودگی هوای کاشان را با شرایط استاندارد الزامی می سازد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی –مقطعی، غلظت پنج آلاینده CO، 2SO، 2NO، 3O و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (10PM) براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 1390 در ایستگاه پانزده خرداد کاشان سنجیده شد. مقادیر میانگین و حداکثر سالیانه، میانگین و حداکثر مقدار فصول تابستان و زمستان و صدک 98 سالیانه مربوط به هر آلاینده تعیین گردید و به نرم افزار AirQ انتقال داده شد. بر این اساس، تعداد مرگ و نوع بیماری منتسب به هر آلاینده محاسبه گشت.
یافته ها
نتایج مدل گویای این واقعیت است که تعداد تجمعی موارد مرگ منتسب به آلاینده های 10PM، 2NO، 2SO و 3O به ترتیب برابر با 100، 22، 82 و 54 مورد در شهر کاشان می باشد.
نتیجه گیری
به طور کلی، ذرات معلق بیشترین تاثیر را در بروز مرگ و بیماری ناشی از آلودگی هوا دارند. با توجه به نتایج به دست آمده، مدیریت منابع آلاینده ذرات معلق و دی اکسید گوگرد سهم بسزایی در کاهش اثرات سوء بهداشتی آلودگی هوای کاشان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!