تشخیص ژن های vanA، vanB، vanC با روش Multiplex-PCR در ایزوله های انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فسیوم در بیماران بستری

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بعد از اولین شناسایی انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین (Vancomycin Resistant Enterococci:VRE) در اواسط دهه 80 میلادی ایزوله های VRE به سرعت در سطح جهان شیوع یافته و یکی از مشکلات جدی در بیمارستان ها بخصوص در میان بیماران بستری شدند. از میان گونه های مختلف انتروکوک ها، انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فسیوم از علل مهم و مهلک بیماری های عفونی محسوب می شوند. ژن های vanA/B/C عامل مقاومت به ونکومایسین در انتروکوک ها هستند. هدف این تحقیق شناسایی ژن های vanA/B/C در ایزوله های جداشده از بیماران بستری در برخی از بیمارستان های تبریز بود.

مواد و روش ها

درمجموع 120 ایزوله غیرتکراری انتروکوک، از بعضی از بیمارستان های تبریز جمع آوری گردیدند. ایزوله ها از نمونه های سواب رکتال و سایر نمونه های بیماران بستری جداشده و با آزمون های استاندارد میکروب شناسی تعیین گونه شدند. تعیین MIC ونکومایسین با روش ماکرودایلوشن براث، انجام شد. برای تشخیص ژن های vanA/B/C از Multiplex PCR با کاربردن سه سری پرایمر انجام گردید.

یافته ها

از تعداد 120 ایزوله، تعداد 105 ایزوله به عنوان انتروکوکوس فکالیس و تعداد 15 ایزوله به عنوان انتروکوکوس فسیوم شناسایی شدند از تعداد 120 ایزوله تعداد در تعداد 22 ایزوله (18.3%) به عنوان ایزوله های VRE شناسایی گردیدند. این ایزوله ها، تعداد 6 ایزوله از نمونه مدفوعی و 16 ایزوله از ادرار جدا شده بودند. با روش PCR، ژنوتیپ vanA در 10 انتروکوکوس فسیوم و در 2 انتروکوکوس فکالیس شناسایی شد. همچنین vanB در 5 انتروکوکوس فسیوم و در 5 انتروکوکوس فکالیس تشخیص داده شد. ژنوتیپ vanC در هیچ کدام از ایزوله ها شناسایی نشد.

نتیجه گیری

مشابه نتایج ما، مطالعات انجام شده منطقه ای، کشوری و بین المللی نشان می دهد که ایزوله های VRE از نمونه های بیماران و از فلور طبیعی آن ها جدا می شوند. از طرف دیگر ژنوتیپ vanA شایع تر از vanB می باشد. تشخیص ایزوله های VRE در بیماران و افراد کلونیزه شده برای جلوگیری از گسترش این ایزوله ها اساسی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!