بررسی فقهی و حقوقی ماده واحده سقط درمانی

پیام:
چکیده:
سقط جنین یکی از مباحث رانگیز در جوامع بشری از دیرباز تا کنون بوده است. قوانین و سیاست های حاکم بر کشورها از سه دیدگاه مختلف پیروی می کنند. نخست، ممنوعیت مطلق سقط جنین، که به تقدیس حیات و آموزه های دینی تمسک می جوید. دوم، آزادی مطلق سقط جنین که به آزادی کامل اراده و تسلط مطلق مادر بر جان خود عقیده دارد. سوم، آزادی نسبی که سقط در مواردی خاص را تجویز می کند. این گروه، نه از ارزش ها و اصول جامعه دور می شوند و نه گریبان گیر مشکلات ناشی از ممنوعیت سقط، همانند: افزایش مرگ ومیر مادران به علت سقط های غیربهداشتی، افزایش کودکان ناقص الخلق و تحمیل هزینه نگهداریشان به جامعه می گردند. ایران در دسته ی اخیر جای دارد.
جنین از پیدایش تا تکامل نهایی دو مرحله را طی می کند. نخست، پیش از ولوج روح؛ دوم، پس از دمیده-شدن روح. سقط جنین در همه ی مراحل از محرمات شرع مقدس اسلام است، اما اغلب فقها به استناد اصل حرج، سقط جنین قبل از ولوج روح، چه به موجب ناقص الخلقه بودن جنین و چه به موجب داشتن تهدید جانی برای مادر را مجاز دانسته اند. در این راستا ماده واحده سقط درمانی در تاریخ 3/10/1384 به تصویب رسید که مجوز سقط جنین را با رضایت زن، به علت ناهنجاری های جنینی و بیماری مادر توام با تهدید جانی وی، قبل از ولوج روح تحت نظر پزشکی قانونی می دهد. هرچند تصویب چنین قانونی، گامی مثبت است و از تاثیرات منفی ممنوعیت سقط تا حدودی اجتناب می نماید، اما ثغور این ماده کاملا مشخص نیست و ابهامات موجود در آن، موجب اتخاذ رویه های متفاوتی در عمل شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1428292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!