مقایسه گیر بین کستینگ های کراون و بریج ساخته شده از پلاستیک کوپینگ و وکس آپ مستقیم در سه سیستم ایمپلنت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیر کافی برای رستوریشن های سمان شونده متکی بر ایمپلنت تاثیر بسیاری بر پیش آگهی درمان دارد. مطالعات اندکی تاثیر روش وکس آپ مستقیم و استفاده از پلاستیک کوپینگ را بر گیر این رستوریشن ها بررسی کرده اند. هدف از این مطالعه مقایسه میزان گیر کستینگ های ساخته شده از پلاستیک کوپینگ و وکس آپ مستقیم را برای ساخت کراون و بریج در سه سیستم ایمپلنت Implantium، Replace، ITI بود.
روش بررسی
28 نمونه از هر سیستم ایمپلنت وارد مطالعه شده و به صورت رندوم در4 گروه توزیع شدند. گروه ها شامل الگوهای مومی ساخته شده از پلاستیک کوپینگ و وکس آپ مستقیم برای ساخت بریج و کراون بود. همه نمونه ها با شرایط مشابه سیلندرگذاری شده و با آلیاژ بیس متال ریخته شدند. پس از سمان شدن به اباتمنت، نمونه ها در دستگاه Universal testing machine با Crosshead speed در حد mm/min 5/0 تحت نیروی کششی قرار گرفتند، نیروی مورد استفاده برای جدا کردن هر کستینگ ثبت گردید. آزمون Three-way ANOVA جهت بررسی اثر کراون و بریج، روش وکس آپ و نوع ایمپلنت استفاده شد.
یافته ها
در مقایسه کراون های ساخته شده از پلاستیک کوپینگ بین سیستم ها، سیستم Replace و Implantium با هم تفاوت معنی داری نداشتند (124/0= (P در حالی که سیستم ITI با تفاوت معنی داری پس از این دو قرار داشت (001/0 P<). در مقایسه کراون های ساخته شده از وکس آپ مستقیم سیستم ایمپلنتیوم بیشترین میزان گیر و سیستم ITI کمترین مقدار را دارا بود (001/0 P<). در مقایسه بریج ها در هر دو روش پلاستیک کوپینگ و وکس آپ سیستم Replace بیشترین میزان و سیستم ITI کمترین میزان گیر را دارا بود.
نتیجه گیری
برای ساخت کراون Implantium و برای بریج Replace بیشترین میزان گیر را ایجاد کردند
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!