عوامل تعیین کننده مرگ و میر نوزادی در بارداری های پر خطر: یک مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
علیرغم کاهش مرگ نوزادان در سالهای اخیر این مشکل هنوز معضل بهداشتی در سطح جوامع میباشد. شناسایی عوامل تاثیر گذار بر مرگ نوزادان، سیستمهای بهداشتی را قادر میکند تا مداخلات اثر بخش طراحی نمایند. مطالعه با هدف شناسایی عواملی که در بارداری های پر خطر منجر به مرگ نوزادان میشود، اجرا شد.
روش کار
مطالعه مقطعی میباشد که در آن مرگهای نوزادی شهرستان تویسرکان در سال 1390، بررسی گردید. اطلاعات از واحد بهداشت خانواده گرفته و سپس با چک لیست از پرونده مراقبتی و فوت نوزادان استخراج گردید. تاثیر عوامل خطر بارداری با مرگ نوزادی از طریق تقسیم مادران در دو گروه فاقد و دارای عوامل خطر صورت گرفت. داده ها با نرم افزار 11 Stata، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بیشترین عوامل خطر مربوط به سن بیشتر از 35 سال و بارداری های بیشتر از چهار بار (16.1٪) بود. نوع زایمان و نارس بودن نوزاد در بین مادران پرخطر و فاقد عوامل خطر متفاوت بود. زایمان سزارین بطور معنی داری در مادران پرخطر بیشتر از مادران فاقد عوامل بود (P=0.03). زودرس بودن مهمترین علت زمینه ایی مرگ بود (60.09%).
نتیجه گیری
توجه به دوران پیش، حین و پس از بارداری جهت مادران در معرض و یا پر خطر و مراقبت طبق سیستم بهداشتی لازم میباشد. همچنین ارائه آموزشهای با کیفیت و مشاوره جهت آزمایشات ژنتیک میتواند نقش در کاهش مرگ نوزادان داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!