بررسی تاثیر دوزهای متفاوت سولفات منیزیم بر تغییرات قلبی- عروقی به تحریک لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه منجر به اختلالات همودینامیک می شود. منیزیم به طور مستقیم، موجب اتساع عروق کرونر می شود و از آزاد شدن کاتکول آمین ها جلوگیری می کند. در نتیجه، عوارض قلبی- عروقی ناشی از لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه را کاهش می دهد.
روش ها
در این مطالعه، 120 بیمار کاندیدای عمل جراحی اکتیو در 4 گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول 30، گروه دوم 40، گروه سوم 50 میلی گرم بر کیلوگرم منیزیم سولفات و گروه چهارم (گروه شاهد) نرمال سالین با حجم مشابه دریافت کردند. وضعیت همودینامیک بیمار در زمان پایه، قبل از لارنگوسکوپی، 1، 3، 5 و 10 دقیقه بعد از لارنگوسکوپی ثبت شد. تغییرات قطعه ی ST و آریتمی، مدت زمان لارنگوسکوپی و مدت زمان اکتوباسیون نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. 4 گروه از نظر عوارض لارنگوسکوپی، برادی کاردی، تاکی کاردی، هیپرتانسیون و هیپوتانسیون نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین ضربان قلب در 3 گروه نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی داری نداشت؛ اما در فشار خون سیستولی و دیاستولی و متوسط شریانی، این تفاوت معنی دار بود. عوارض لارنگوسکوپی در 3 گروه نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی داری نداشت. در مدت زمان لارنگوسکوپی و مدت زمان اکتوباسیون نیز تفاوت معنی دار مشاهده نشد. آریتمی و تغییرات قطعه ی ST نیز مشاهده نشد.
نتیجه گیری
تجویز دوزهای کمتر از 50 (30 و 40) میلی گرم بر کیلوگرم می تواند در کاهش عوارض قلبی– عروقی ناشی از لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!