توانایی فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبقت از زمان و مکان

نویسنده:
چکیده:
جهان در سال های اخیر شاهد انقلاب اطلاعات و ارتباطات بوده و تحولات و اجتماعی عظیمی در آن به وجود آمده است. به طوری که در اثر این تحولات قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات سطح بینش و آگاهی مردم افزایش یافته و کلیه فعالیت های مردم دنیا در قالب شبکه های ارتباطی به تعادل رسیده و کنترل شده است. فناوری معمولا به دانش تولید کاربرد ماشین و تجهیزات سرمایه ای گفته می شود. فناوری یعنی تولید خلاقیت ابتکار و اختراع به صورت جامع تر فناوری عبارت است از تمام مهارتها، دانشها و روندهای تولید استفاده و انجام کارهای مفید برای ارتقای زندگی جامعه بشری. در تعریفی دیگر گالبرایت فناوری را «کاربرد سیستماتیک دانش علمی به منظور امور عملی» تعریف می کند.
اطلاعات یعنی خبرها، آگاهی ها، دانستنی ها، مجموعه ای از حقایق و داده ها به تعبیری دیگر اطلاعات مجموعه ای از دانسته و حقایق مورد استفاده رایانه یا تهیه شده توسط رایانه یا رسانه دیگر است. ارتباطات عبارت است از انتقال اطلاعات افکار رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر. آری ارتباطات زمانی وارد مقوله علم اطلاع سانی شد که استفاده کننده توانست از راه دور با پایگاه داده ها (اطلاعات ذخیره شده در رایانه های بزرگ) مستقیما ارتباط برقرار کند.تعریف فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت تغییرپذیری آن بایستی همراه با یک نگرش دینامیک باشد تا استاتیک فناوری اطلاعات بیشتر یک استراتژی اندیشه فکر و ابزار در حوزه انسانها همراه با نوآوری است. فناوری اطلاعات مجموعه ای است از سخت افزار و نرم افزار که گردش اطلاعات را میسر ساخته است به طوری که امکان ایجاد ذخیره و استفاده از شکل های مختلف اطلاعات را نیز فراهم نموده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) براساس ادراک مفهومی و روش های اطلاعات در فعالیت های کاری و یادگیری ادغام استفاده به کار گرفته شده است. امروز بدون فناوری اطلاعات و وسایل برقراری ارتباطات ارتباط در سطح بین المللی و بین افراد غیرممکن است. در سطح جهانی با استفاده از این وسایل برقراری ارتباطات آسانتر می شود. فناوری اطلاعات ماشین کار است. و ارتباطات و نرم افزار محصول آن. فناوری اطلاعات و ارتباطات اصطلاحی است که همه فرمهای مختلف مربوط به ایجاد، ذخیره، تبادل و استفاده از اطلاعات در فرم های گوناگونی نظیر اطلاعات تجاری، مکالمه، تصاویر ثابت سینما، نمایش های چندرسانه ای و فرم های دیگر را شامل می شود. این فناوری اغلب «انقلاب اطلاعات» نامیده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1430171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!