تاثیر انواع کفی و کفش بر تعادل سالمندان

پیام:
چکیده:
افراد سالمند به دلیل کاهش در توانایی های حسی و حرکتی دچار کاهش تعادل نیز می شوند. مشکلات تعادل در این افراد می تواند منتج به زمین خوردن و به دنبال آن آسیب ها جدی تر و شاید مرگ نیز شود. زمین خوردن به دلیل عواقب وخیم باعث افزایش هزینه های درمانی در سیستم بهداشت و درمان می گردد. کفش و کفی به عنوان یک واسط بین کف پا و سطح زمین می تواند بر کیفیت بازخوردهای حسی و تعادل افراد تاثیر گذار باشد. از این منظر بررسی نقش انواع کفی ها و کفش ها بر تعادل افراد سالمند می تواند در پیشگیری از زمین خوردن این افراد مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مرور متون بررسی تحقیقات انجام شده در حیطه مداخلات مختلف کفی و کفش بر تعادل افراد سالمند بوده است.
در این مطالعه مروری، جستجوی نظام مندی درپایگاه های الکترونیکی مختلف انجام شد. مقالات مرتبط از طریق جستجوی واژگان کلیدی (شامل ترکیبات و مترادفات مختلف از جمله سالمندی، تعادل، کفی و کفش) استخراج شد. پس از غربالگری، نتایج ارایه شده مقالات منتخب از نظر موضوع مورد بررسی قرار گرفتند.
به طور کلی مداخله کفی و کفش از سه طریق می تواند بر تعادل این افراد تاثیر بگذارد: اول، توسط تقویت بازخورد حسی کف پا (مانند کفی های لرزاننده و یا دارای برجستگی)، دوم بوسیله تغییر در فشار کف پایی (مانند کفی های ساپورت قوس) و سوم توسط تغییر در راستای مچ پا (مانند تغییر ارتفاع پاشنه). نتایج این بررسی نشان داد که کاهش عوامل حسی به دلیل پدیده کهنسالی در افراد سالمند منجر به شرایط خطرساز مانند کاهش تعادل و زمین خوردن شود. همچنین بر اساس شواهد به نظر می رسد که بتوان به وسیله مداخلات مناسب و مختلف کفی و کفش، در کاهش بی ثباتی و عوارض آن در این دوره از زندگی موثر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
939 تا 947
لینک کوتاه:
magiran.com/p1430915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!