سینمای ایران در سینمای غرب (تحلیلی از فیلم سینمایی طبیب «بوعلی سینا»)
نویسنده:
چکیده:
از ویژگی های جهان بینی غرب، خودبرتر بینی ذاتی آن است. این خصیصه، در همه ابعاد قابل بررسی است. یکی از حوزه هایی که نگرش و الگوهای فرادستانه غرب را بازتاب می دهد، فضای رسانه ای و محتوای آن است. سینما یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در بازنمایی”خود“و”دیگران“بوده است. کشورهای غربی با بهره گیری از این ابزار نه تنها به تولید و بازتولید اسطوره های غرب متمدن می پردازند، که همواره کلیشه های”غیر“نامتمدن را چارچوب بندی می کنند. فیلم سینمایی طبیب، همانند فیلم های بسیار دیگری که صنایع رسانه ای غرب در این راستا تولید و پخش کرده اند، این بار موضوع چندبعدی دیگری را به تصویر کشیده است. ایران، اسلام، و ابن سینا (به عنوان نمونه ای از نخبگان ایرانی) در این فیلم بازنمایی شده اند. این موضوعات در قالب نشانه شناسی مورد تحلیل قرار گرفته اند و آنچه ماحصل این پژوهش است، افزون بر جعل و تحریف تاریخ از سوی سازندگان فیلم و روایت، نمایشی از غرب ذاتا برتر و دیگران ذاتا پست تر است.
کلیدواژگان:
تحلیل انتقادی ، فیلم طبیب ، بوعلی سینا ، سینمای غرب ، ایران ، اسلام
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1431642
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!