مرور ساختار یافته و معرفی سیستم واژه شناسی داروییNDF-RT

پیام:
چکیده:
مقدمه

گسترش فهرست واژگان، یکی از ضروریات تبادل اطلاعات در سیستم های اطلاعات سلامت محسوب می شوند. یک دسته از این فهرست ها، فهرست واژگان دارویی می باشد. این مطالعه ضمن مرور ساختار یافته یکی از سیستم های طبقه بندی داروها به نام (National Drug File-Reference Terminology) NDF-RT به معرفی و تشریح کاربرد های آن می پردازد.

روش

این پژوهش، به دو روش مرور ساختار یافته برای شناسایی مطالعات مربوط به کاربردهایNDF-RT و مرور غیرساختار یافته برای معرفی آن انجام شده است. جستجوی مطالعات با مراجعه به پایگاه های P ubMed و Google Scholar انجام شده است. در مطالعه مروری ساختار یافته مشخصات مقالات همچون موضوع، وابستگی نویسندگان، سال انتشار، نام نشریه و کاربرد NDF-RT، استخراج گردیده و با استفاده از نرم افزار اکسل 2010 تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

سیستم طبقه بندیNDF-RT، داروها را براساس ساختار، مواد تشکیل دهنده و اثرات فیزیولوژیک آن، طبقه بندی می نماید. در مطالعه ساختار یافته، 13 مقاله بازیابی گردید که 9 مقاله به ارزیابی سیستمNDF-RT در رابطه با قابلیت استفاده و اجرای سیستم در محیط های مختلف بهداشتی و درمانی، ارتباط تشخیص ها با داروها و صحت طبقه بندی داروها پرداخته اند.

نتیجه گیری

فهرست واژگان داروییNDF-RT یکی از جامع ترین سیستم های واژه شناسی در زمینه طبقه بندی داروها می باشد که می تواند در استانداردسازی اطلاعات دارویی در سیستم های اطلاعات سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1434740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!