بررسی الگو، ساز و کار تشکیل و اثرات گرد و غبار

چکیده:
گرد وغبار اثرات مضری بر سلامت و اقتصاد جامعه و همچنین تغییر اقلیم دارند. شناخت ماهیت، منشاء و اثرات ریز گردها در تعیین روش های کنترل آن نقش بسزایی دارد. عوامل ایجاد کننده توفانهای گرد و خاک، تقسیم بندی آن، پارامترهای تشدید کننده و منشاء ایجاد توفانهای گرد و خاک در مقیاس جهانی، خاورمیانه و ایران، اثرات توفانهای گرد و غباری بر محیط زیست، سلامتی، اقتصاد در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این تحقیق مروری است بر تاثیر گرد وغبار با جستجوی کلمات کلیدی توفان گرد و خاک، اثرات زیست محیطی، اثرات سلامت، کنترل کیفی هوا و حوادث مرتبط با گرد و خاک در خاورمیانه از سال 2000 تا 2014 است و از 69 مقاله مرتبط استفاده شده است.
طبق بررسی های بعمل آمده ذرات معلق تولید کننده گرد وغبار تا ارتفاع 6 کیلومتر و بیشتر صعود و تا مسافت 20000 کیلومتر انتقال یافته و دید افقی را به 1000 متر و در بعضی موارد صفر کاهش می دهند. غبار جوی مانع از نفوذ نور خورشید و کاهش تولیدات کشاورزی گردیده و منجر به افزایش بیماری هایی از جمله مننژیت، تب دره، آسم، بیماری های ویروسی، صدمه به سلولهای پوست و ریه می گردد. به ازای افزایش هر 10 میکروگرم در متر مکعب در غلظت ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون در طی وقوع پدیده گرد و غبار، بین 5/0 الی 1 درصد میزان مرگ و میر افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1434887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!