مهار رشد رده سرطانی K562 با استفاده از دیواره سلولی استخراج شده از پروبیوتیک های Saccharomyces cerevisiae و Saccharomyces boulardi به همراه نانو ذرات روی

چکیده:
لوسمی میلوئید مزمن یکی از سرطان های شایع در انسان می باشد و هدف از مطالعه حاضر استفاده از دیواره سلولی استخراج شده از مخمرهای Saccharomyces cerevisiae و Saccharomyces boulardii به همراه نانوذرات روی جهت مهار رشد رده K562 بود.
روش کار
برای تهیه دیواره سلولی این دو مخمر، کشت آن ها در یک محیط پایه، شرایط هوازی و دمای 28 درجه سانتی گراد انجام گرفت. پس از رشد مخمرها محیط کشت سانتریفیوژ و رسوب سلولی با بافر استریل شستشو شده و در نهایت سونیکاسیون انجام گرفت و نانو ذرات روی با روش بیولوژیک تهیه شد. سپس، خاصیت ضد توموری غلظت های مختلف دیواره سلولی مخمرها به تنهایی و در ترکیب با نانو ذره روی با روش MTT و الکتروفورز سنجیده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که دیواره سلولی مخمر Saccharomyces boulardii در مقایسه با دیواره سلولی Saccharomyces cerevisiae به طور معنی داری (029/0p=) سبب مهار رشد رده K562 می شود. همچنین نانو ذرات روی به طور معنی داری (021/0p=) قادر هستند رشد رده سرطانی K562 را در شرایط آزمایشگاهی مهار نمایند. همراه کردن نانو ذرات روی با دیواره سلولی استخراج شده از مخمرها نیز اگر چه سبب افزایش درصد مهار رشد رده سرطانی K562 در شرایط آزمایشگاهی می گردد، اما در مقایسه با استفاده هر کدام از دیواره های سلولی استخراج شده به تنهایی از نظر آماری در سطح 05/0p< معنی دار نیست.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های به دست آمده از این بررسی می توان نتیجه گرفت که دیواره سلولی هر دو مخمر Saccharomyces به همراه نانوذرات روی سبب مهار رشد رده سرطانی K562 در شرایط آزمایشگاهی می گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1435369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!