اولویت های شغلی و تحصیلی در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

چکیده:
پیش
زمینه
رسیدن به اهداف عالیه سلامت نیازمند برنامه ریزی صحیح در تامین بسترهای شغلی مناسب برای دانشجویان پزشکی، ایجاد جاذبه برای فعالیت فارغ التحصیلان در نظام سلامت کشور و شناسایی نقاط ضعف سیستم سلامت می باشد. یکی از راهکارها شناخت دغدغه ها، علایق واهداف شغلی و تحصیلی دانشجویان پزشکی است که در این مطالعه بررسی شده است.
روش ها
این مطالعه بر روی دانشجویان ورودی 1384 تا 1392 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. افراد مورد مطالعه به پرسش نامه ای شامل خصوصیات دموگرافیک و سوالاتی در مورد اهداف شغلی و تحصیلی پاسخ دادند. تاثیرخصوصیات فردی بر پاسخ ها نیز مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در این بررسی، از میان 256 دانشجوی گروه هدف،100 نفر (39.1%) به پرسش نامه پاسخ دادند. از این میان، 64% مرد بودند. میانگین سن پاسخ دهندگان 2.4 ± 22.6 سال بود. بیشتر پاسخ دهندگان (94%) اعلام کردند پس از کسب مدرک عمومی، تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دارند. در میان رشته های تخصصی، قلب و عروق (13%) و پوست (11%) بیشترین محبوبیت را داشتند. 10% از پاسخ دهندگان نیز تمایل به کسب دکترای تخصصی داشتند که ژنتیک و بیوشیمی (2%) از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند. در حالیکه در مقاطع غیربالینی، علاقه (38.9%) مهمترین انگیزه انتخاب رشته تخصصی را تشکیل می داد؛ در مقاطع بالینی، کسب درآمد بیشتر (48.4%) مهمترین انگیزه بود (0.03 = P). اکثریت افراد (52%) کار در مطب خصوصی را ترجیح دادند. بین مقطع تحصیلی با کار در بخش خصوصی و پژوهش بعد از تحصیل ارتباط معناداری وجود داشت (0.04 = P).
نتیجه گیری
افزایش بازدهی آموزش پزشکی کشور، هدایت موثر در طول دوران تحصیل و فراهم آوردن بستر حرفه ای مناسب برای فعالیت فارغ التحصیلان مستلزم شناسایی علایق و اهداف دانشجویان پزشکی است. لذا، بررسی علایق تحصیلی و شغلی دانشجویان پزشکی در سایر نقاط کشور و با حجم نمونه بالاتر، و ایجاد زیرساخت مناسب برای آینده شغلی این قشر ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1435746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!