بررسی دیدگاه پرستاران بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تهران درباره ی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین پرستاران و بیماران

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتباط موثر از ویژگی های اساسی مراقبت های پرستاری است. شناسایی عواملی که مانع برقراری ارتباط موثر بین پرستار و بیمار میشود، این امکان را فراهم میکند که جهت گیری اقدامات ضروری برای حذف یا تعدیل موانع را برای برنامه ریزان و مجریان بخش سلامت روشن نماید. همچنین ایجاد و حفظ ارتباط موثر بین پرستاران و بیماران همواره مورد توجه همگان بوده و موفقیت در ایجاد این ارتباط در امر خدمات مراقبتی، درمانی و پیشبرد بهبود بیماران حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت مسئله ی ارتباط، پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل ارتباط موثر بین پرستاران و بیماران در یکی از بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی انجام گردید.
روش کار
در این پژوهش که به صورت توصیفی-مقطعی انجام شد 94 نفر از پرسنل پرستاری شرکت کردند. نحوه ی جمع آوری داده ها، مصاحبه و ابزار آن پرسشنامه ی محقق ساخته بود. اعتبار پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از آزمون مجدد انجام گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار Spss16 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو با سطح معنا داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که1/69% پرستاران ارتباط با بیمار را در ارائه ی مناسب خدمات بالینی بسیار موثر دانسته و همچنین تفاوت فرهنگی و زبان محاوره ای و تفاوت جنسیتی و. . از مهمترین عوامل در ارتباط موثر بین پرستار و بیمار مطرح گردیده است.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نیاز بیمار بر دریافت خدمات سلامت و رفع نیازهای عاطفی داشتن ارتباط مناسب میان پرستاران و بیماران حائز اهمیت فراوان است؛ بنابراین مدیران بخش درمانی بایستی تلاش خود را برای حذف یا تعدیل مهمترین موانع اعلام شده متمرکز نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!